En rundspørring digimedia har foretatt hos norske bilimportører viser at bilbransjen er nølende i sin satsing på Internett som profileringssted. Bare én av bilimportørene som digimedia var i kontakt med, Harald A Møller AS som blant annet selger VW og Audi, har per i dag kjøpt reklameplass på nettet. Langt fra alle har etablert seg med egen web-sider for å profilere sine bilmodeller. Å snakke om satsingsbeløp for nett-profilering er for alle alt for tidlig.
- Flere er nok både usikre og uvitende om hvilke muligheter som egentlig ligger der. Dessuten skorter det nok enda på kompetansen både for bruk og utforming av nett-konseptene, sier daglig leder Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening som organiserer alle de 28 biliportørene i den norske bilbransjen.
De enkelte bilmerkenes nett-representaskjon foregår som regel ved at den norske importøren legger inn en variant av operatørens (bilprodusentens) web-side, at den norske importøren legger inn sine presentasjonssider på egen hånd, eller de får profesjonell hjelp til utforming og utlegging.
_logo.svg.png)

Tandberg mener både operatører og ikke minst norske importører foreløpig er nølende i markedet.
- Problemet er at det står dårlig til både med kunnskap og kapasitet i bedriftene for å håndtere utfordringene og mulighetene Internett gir. Noen yngre sitter med endel kunnskap, men det er nok mye usikkerhet ute å går, sier Tandberg, som legger til at Landsforening selv vurderer å legge ut informasjonssider om norsk bilsalg og bilbransje.
- Vi opplever et rush av slike spørsmøl om dagen, så behovet for ved hjelp av Internett å kunne gå «under huden» på bilbransjen er det behov for, sier Finn Tandberg.
- Norske bilimportører redegjør for sitt forhold til Internett: Fra entusiastisk iver til kjølig distanse
- Møller:Auksjonerer bort VW Golf på internett