Bilder redder mobilbransjen

Nokia-sjef Jorma Ollila tror at bildebeskjeder, såkalt MMS, vil sette ny fart på en kriserammet mobilindustri.

Ikke bare tror han det - Jorma Ollila sier han er overbevist om at MMS-telefoner vil være redningen for mobilbransjen.

- Etterspørselen etter Nokia 7650 overgår alt annet vi har sett før, det være seg for PDA-er eller såkalte kommunikatorer. Indikasjonen er veldig tydelig. Her snakker vi om et massemarked, sier Ollila i et intervju med Svenska Dagbladet.

Men utviklingen har sin pris - i bokstavelig forstand: Nokia-sjefen ser for seg at publikums krav til stadig mer avanserte telefontjenester medfører at produsentene må lage mer avanserte telefoner. Og økt kompleksitet betyr større faste produksjonskostnader og at mobilprodusentene må sette av stadig mer penger til forskning og utvikling.

- De faste kostnaden vil øke, og det fører til at antallet aktører i bransjen reduseres, sier Ollila til avisen. Han tipper at dagens nivå på syv-åtte globale aktører vil bli redusert til tre-fire om noen år.

Nokia-sjefen er imidlertid ikke enig i Microsofts vurdering av at mobiltelefoner etter hvert blir like vanskelig å tjene penger på som PC-er.

- Det vil ikke skje - en PC er et grunnleggende annerledes produkt enn en mobiltelefon. En smart student kan bygge sin egen PC, det går ikke med en mobiltelefon, sier han til Svenska Dagbladet.

Ifølge det svenske nyhetsbyrået Direkt, som siterer analytikerkilder i Deutsche Bank, ventes Nokia å lansere flere nye mobiltelefoner med fargeskjerm de nærmeste dagene. Under Nokia Mobile Internet Conference i München den 5. og 6. november vil sannsynligvis Nokia lansere en versjon av titan-telefonen 8910 med fargeskjerm (får modellbetegnelsen Nokia 8910i) og en ny GPRS/MMS Communicator (Nokia 9310).

En tredje modell, Nokia 3585i, kan også være på vei, og det spekuleres i om dette vil være en fargeskjermversjon av 3585 CDMA1x-telefonen for USA-markedet, skriver AFX.

Deutsche Bank har for tiden kjøpsanbefaling på Nokia-aksjen og begrunner det blant annet med at Nokias strategi på programvare- og produktsiden, og en generell markedssegmentering, danner grunnlag for økt Nokia-dominans når selskapet kommer med sine nye modeller utover høsten, skriver Dagens Industri.

Til toppen