BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bill Gates vurderer gratis Internett

Microsofts legger nå planer for å ramme America Online der det gjør mest vondt - kanskje sammen med Dell eller Compaq.

Einar Ryvarden
5. aug. 1999 - 12:09

Microsoft og America Online (AOL) har for lengst kåret hverandre til hovedkonkurrenter etter hvert som de to selskapene har bredd seg inn på hverandre markeder. Nå har Microsoft bestemt seg for å kutte prisene på internett-tilgang, kanskje helt til null, noe som kan ramme AOL midtskips.

For til tross for Netscape og andre støtteprodukter, hviler AOL på et hovedben: salg av internettilgang til 17 millioner kunder. Microsoft kan på sin side bare skryte av to millioner kunder.

Bill Gates lyktes ikke første gangen han prøvde seg med Microsoft Network, men Microsoft har ofte feilet og prøvd igjen. Det koster 21 dollar i måneden for aksess gjennom AOL, mens Microsoft nå vurderer å redusere prisen til 10 dollar måneden.

Men dette er ikke bunnen - Microsoft vurderer å kopiere det en del mindre aktører gjør, nemlig å sette prislappen til null, skriver Wall Street Journal som har snakket med Microsofts Internett-sjef Brad Chase. Å kutte ut abonnementsavgiften er en trend som har spredd seg fra USA og Englang til Europa og Norge. I går varslet både Telenor Nextel, Netcom og Tele2 nye tjenester med lavere inngangspriser. (Se saker under)

Microsoft skal være i diskusjoner om partnerskap eller oppkjøp med flere store internett-leverandører, blant annet EarthLink og MindSpring. I følge Wall Street Journal diskuterer Microsoft også samarbeid med både Dell. Begge PC-gigantene har lansert en abonnement-fri tjenesten i USA, og Dell arbeider med planer for Norge. (Se sak under)

Den største trusselen for AOL er kanskje Microsoft viser vilje til å svelge enorme investeringer og tape store summer over lang tid hvis de tror på et marked. Et eksempel på dette er selskapets milliardinvesteringer (i dollar) i engelske og amerikanske tele og kabelselskaper. Microsoft gjorde internettklienter gratis og vant tidligere på 1990-tallet kampen mot Lotus og Wordperfect gjennom dype priskutt.

Her i Norge tilbyr ikke Microsoft internett-tilgang.

- Vi har ingen umiddelbare planer om å gå inn i dette markedet, sier Gunnar Kvarme i Microsoft Norge til digi.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.