I forrige uke sendte Microsoft ut et brev til tusenvis av amerikanske små og mellomstore PC-produsenter der de ber produsentene rapportere navnet på kunder som kjøper maskiner, men ikke ber om en Windows-lisens samtidig, skriver Wall Street Journal.
Produsenter som sladrer på sine kunder kan få gaver som klokker, Microsoft-spill eller hagegriller.
Microsoft hevder de bare ønsker å rydde opp hva de mener er rot rundt lisensiering av Windows. Men mange vil nok mistenke Microsoft for å be produsentene sladre på kunder som piratkopierer Windows. For i sin melding skriver Microsoft at produsentene bør hjelpe sine kunder å være lovlydige, skriver Wall Street Journal.
Det finnes også en flere legitime grunner til kjøpe maskiner uten Windows - mange kunder planlegger å bruke Linux eller har eksisterende Windows-lisenser de kan bruke.
Tilbudet ble sendt ut til PC-produsenter i Vest-USA og blir av Microsoft beskrevet som et pilotprogram, med andre ord et forsøk man planlegger å rulle ut over i hvert fall hele USA. Her i Norge vil rapportering av kundenavn kanskje kunne være i konflikt med markedsføringsloven og personvernloven hvis kunden er en privatperson.
Det har vært kjent at Microsoft har forsøkt å straffe produsenter som ikke solgte Windows-lisenser sammen med sine maskiner. Dette er et av punktene i den mye omtalte monopolrettssaken mot Microsoft som startet i 1995. Inntil da krevde Microsoft betaling fra PC-produsenter for hver PC de solgte, uansett om Windows ble installert eller ei.