Billig å ringe i Norge

På seks år er mobilprisen nesten halvert. Ringeutgiftene er blant Europas laveste.

Oslo (NTB-Pål Mathisen): Norske forbrukere kan ikke klage på telefonregningen. Utgiftene til telefoni er blant de laveste i Europa, viser en ny undersøkelse av Post- og teletilsynet.

Blant OECD-landene er det bare Danmark som kan konkurrere på pris ved et forholdsvis lavt forbruk. Ved middels eller stort forbruk av telefoni havner Norge på en 4. plass. Da er målingen også justert for ulikheter i kjøpekraft.

I 2007 kostet det i gjennomsnitt 84 øre per minutt å ringe fra mobiltelefon. Det er en nedgang fra 98 øre i 2006. Prisen er på vei til å bli halvert fra 2002 da ett minutt med mobil kostet en krone og 43 øre.

– At prisene på mobiltelefoni går ned, viser at konkurransen er stor og at den virker, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet.

Prisen på fasttelefoni var i gjennomsnitt på 36 øre per minutt for 2007, det samme som året før.

Mobil størst
Da Post-og teletilsynet presenterte 2007-tallene og oversikten for 1. kvartal 2008 for det norske ekommarkedet, hadde mobiltelefoni for første gang større omfang enn fasttelefonibruken.

– Vi kan jo kalle det en liten milepæl, og den siste oversikten viser at mobiltelefonen har lagt fasttelefonen bak seg for godt, sier Jensen.

Telenor har den største markedsandelen på mobiltelefoni med 53 prosent. NetCom har 22 prosent mens Tele2 og Chess oppnår henholdsvis 8,8 og 7,2 prosent.

Seriøse aktører
Jensen mener at forbrukerne har et bredt utvalg av telefoner og selskaper å velge mellom på markedet.

– Det virker som de fleste aktørene er seriøse, men det som overrasker, er egentlig at det er plass til så mange aktører i markedet, sier han.

Ifølge den siste statistikken fra tilsynet har bredbåndstelefoni flatet ut etter en sterk vekst i 2005 og 2006.

Til toppen