Billige mobiler ga kundestorm

NetCom subsidierte på slutten av fjoråret mobiler med opptil 2000 kroner stykket. Slikt blir det kunder av, bekrefter kvartalstallene.

Telia og deres norske datterselskap NetCom la i dag frem tall som viser en rekordaktig vekst. NetCom løftet omsetningen i fjerde kvartal i fjor med 34 prosent sammenliknet med fjerde kvartal i 2000. Dette er langt bedre enn Telias vekst på 13 prosent.

Årsaken er ikke så vanskelige å forstå. NetCom hadde svært gunstige tilbud på mobiltelefoner til alle som skulle kjøpe julepresanger. Med en subsidiering på over 2000 kroner på enkelte modeller, sparte kundene langt mer på å kjøpe en "NetCom-telefon" i stedet for ny mobil med Telenor-abonnement. Til tross for kostnadene rundt dette, løftet NetCom likevel resultatet. Driftsresultatet endte på 347 millioner kroner, mot 248 millioner kroner i samme kvartal i 2000.

Omsetningsveksten for 2001 ble på pene 39 prosent. Selskapet har nå 970.000 kunder, en vekst på 120.000 i løpet av året - en meget pen start for NetComs nye toppsjef Barbara Thoralfsson.

Til toppen