- Billigst å bygge bra fibernett med en gang

Mange fiberutbyggere skjønner ikke forskjellen på stamnett og aksessnett. Det kan bli dyrt i ettertid.

Det ventes kraftig vekst i bruken av fibernettverk for å gi boliger og bedrifter raskere Internett-forbindelser. Dette gjør at flere selskaper satser på dette markedet, men selv selskaper med erfaring fra utbygging og drift av fiberbaserte stamnett vil møte nye utfordringer når de skal tilby aksess til sluttbrukere.

Dette mener Flemming Petersen i Tyco Electronics, som under et foredrag ved Nitos seminar om fiberoptikk tidligere denne måneden, fortalte om faktorer som er essensielle dersom man skal kunne drive et optisk aksessnett lønnsomt.

- Lønnsomheten påvirkes lite av installasjons- kostnadene. Driftskostnadene er derimot helt avgjørende - Lønnsomheten påvirkes lite av installasjonskostnadene (CAPEX). Driftskostnadene (OPEX) er derimot helt avgjørende, sier Petersen. Han mener det generelt ikke er dyrere å bygge et kvalitetsnett enn et dårlig nett, men mener at mange er for opptatt av enkeltpriser, i stedet for å tenke på helheten. Dessuten er mange slappe med planleggingen.

- Hos mange planlegges 90 prosent av nettet først under selve byggingen. Det er ingen vits i å bygge før planleggingen er på plass, sier Petersen.

Han viser blant annet til IEC-publikasjonen 61756-1, som han mener er ukjent for mange i bransjen. Denne definerer et system for fiberadministrasjon og beskriver blant annet hvordan fibere og optiske komponenter bør lagres, også over lang tid, hvordan fibernettverk kan beskyttes og identifiseres, samt det å oppnå optisk stabilitet ved separasjon av optiske kretser.

- Det stilles helt andre krav ved bygging av aksessnett enn ved bygging av stamnett. Svært mange feil i aksessnettet skyldes manipuleringer og endringer gjort av dem som jobber med nettet.

Petersen sier at det typisk er 25 ganger så mange tilkoblinger til fiberen per kilometer i aksessnettet enn i stamnettet.

- Det stilles helt andre krav ved bygging av aksessnett enn ved bygging av stamnett - Dette gir 25 ganger så høy sannsynlighet for feil.

    Les også:

Eksempler fra virkeligheten på hvordan det ikke bør gjøres

I åpne nett, det vil si hvor fiberutbyggeren ikke selv står for tjenestene, må det ifølge Petersen stilles ekstra høye krav til tjenestekvaliteten. Et selskap som leverer tjenester over et åpent nett vil ikke godta langvarige utfall, og slike utfall kan føre til bøter for netteieren.

En konkret erfaring fra Danmark viser at det blant annet er viktig å ha et aksesspunkt for fiberen hos kunden som er tilgjengelig uten at kunden er hjemme. I praksis betyr dette utendørs.

- Ved et kabelbrudd i aksessnettet må man kanskje blåse fiberne på nytt til hver abonnent. Da må man ha tilgang til termineringspunktet. Ved 25 kunder og innendørs terminering, må man besøke alle kundene, noe som kan bety mange turer for montørene, alt ettersom når kundene er hjemme, forklarer Petersen.

Utbyggingen må også gjøres med tanke på framtiden.

- Man må bygge nett som takler tjenester som kommer om 2 til 3 år - Internett, IP-telefoni og IPTV er bare begynnelsen. Man må bygge nett som takler tjenester som kommer om 2 til 3 år. Dessuten må man spørre seg hva som skal drive byggingen av nettet. Er det ønsket om å tilby eller et reelt behov? Og hvem skal bestemme behovene, leverandøren eller kunden?, spør Petersen.

Til toppen