digi.no har foretatt en ringerunde blant norske bilselgere på nett, og det er få som er lei seg for at norske journalister streiker. Tvert i mot. Både bil- og annonsesalg peker oppover og flere kan melde om trafikkrekorder i kjølvannet av journaliststreiken.
- Generelt konstaterer vi også at det er lettere å få ja på våre annonseforespørsler (ikke rubrikk men forhandlerannonser, red.anm.) nå enn før streiken, sier daglig leder og ansvarlig redaktør i Autobørsen, Helmer Teksdal.
Han har riktignok ikke merket noen ekstra stor pågang fra bilselgere og -kjøpere i kjølvannet av journaliststreiken, men konstaterer at privatannonseringen er jevnt og trutt stigende. Teksdal har mellom 2 millioner og 2,5 millioner sidevisninger i måneden på sine nettsider, til tross for at de ennå ikke har jobbet spesielt aktivt med nettutgaven.
Autobørsens hovedsatsing er det ukentlige fotoannonsebladet som kommer i et opplag på rundt 20.000 eksemplarer, understreker Teksdal.
- Men selv om vi ikke aktivt selger og markedsfører våre nettsider så kommer hele 80 prosent av våre privatannonser via nettet, og fra bilforhandlerne får vi ofte rapporter om at kundene møter opp med utskrifter av salgsobjektet fra web når de skal se på ny bil. Det er åpenbart at svært mange nå bruker Internett til å orientere seg i markedet, ikke minst på pris, før de besøker bilforhandlerne for å besiktige og prøvekjøre bilen i forkant av et eventuelt kjøp, sier Teksdal.
Daglig leder Roar Brauti i Bilmegler'n går hardere ut. Han forteller at nettjenesten har opplevd en merkbar oppgang på alle områder den siste tiden, og spesielt etter at journaliststreiken tok til.
- Vi har opplevd en økning på mellom 10 og 15 prosent både målt i antall solgte biler, annonser og ikke minst trafikk på nettstedet bilmegleren.no, sier Brauti som ikke har særlig lyse spådommer å komme med for den gamle rubrikkannonsekongen Aftenpostens fremtid:
- Min magefølelse har lenge vært den at Aftenposten er et synkende skip hva bilannonsering angår. Nå er det så mange markedskanaler der ute som kundene kan bruke - noen er endog gratis - og når da responsen er minst like bra som i Aftenposten på papir, så er det bare et spørsmål om når, ikke om Aftenposten mister grepet i dette markedet. Rett nok har FINN.no fremdeles en brukbar posisjon i rubrikkmarkedet for bil, men med de prisene de opererer med, så spørs det vel hvor lenge de holder stand de også, sier Brauti som selv har kuttet ut Aftenposten på grunn av at annonsene får for kort levetid og dermed blir altfor kostbare.
- Vi prioriterer annonsering for vårt eget nettsted på Autobørsen i tillegg til at vi har prioritert å bruke penger på å kjøpe søkeord på ulike søkemotorer. En prominent plassering på en søkemotors resultatliste på søkeord som f.eks. "bruktbil" og "bilforhandler" har vist seg å være en vesentlig bedre investering for oss enn annonser i Aftenposten, påstår Brauti.
Han tror Aftenposten vil få seg en ubehagelig overraskelse - uansett om streiken blir langvarig eller ei:
- Annonsekjøpere er ikke akkurat verdens mest lojale folkeferd. Tror du kunder som i alle år har brukt Aftenposten av gammel vane, men som nå prøver ut nye markedskanaler og får minst like bra respons der, uansett vil komme tilbake til Aftenposten? Jeg tror ikke det, sier Brauti.
Daglig leder Terje Seljeseth i Aftenpostens digitale rubrikkannonsesatsing FINN deler frykten for at journaliststreiken blir langvarig, men må likevel si seg fornøyd med en trafikkmessig "all-time-high-notering" i forrige uke.
- Jeg må si at vi hadde en mistenkelig god trafikk i forrige uke, spesielt på mandag da vi satte ny rekord for i år, selv om det bør legges til at dette uansett tradisjonelt er en god periode for bolig- og bilannonsering. Samtidig har det vært svært godt vær i det siste, noe som bruker å slå negativt ut på nettrafikken, men det merker vi faktisk lite til. Trafikken er tvert i mot svært bra om dagen, konstaterer Seljeseth.
Selv om det er en viss internkonkurranse mellom Aftenpostens papiravis og FINN, så er Aftenposten FINNs eier og på det viset sitter begge parter i samme båt. Seljeseth er derfor ikke glad for journaliststreiken, som fører til et forringet avisprodukt på alle måter, også kommersielt.
- På kort sikt blir nok vi som jobber på web journaliststreikens vinnere, men det er åpenbart uheldig for oss at eieren vår lider. Jeg mener det er riktig å gi ut Aftenposten slik man gjør nå, rubrikkannonsørene som tredjepart skal jo ikke lide for at journalistene streiker, men det kan definitivt være skummelt for Aftenposten som foretrukket annonseorgan dersom streiken blir langvarig, sier Seljeseth. Han sier seg dermed enig med Brauti i at mange av de som nå fristes til å prøve ut nye markedskanaler kan oppleve at de faktisk virker, og at de dermed kan være tapt for Aftenposten for lang tid fremover.
Men i FINN-lokalene er det uansett ingen krisestemning å spore - 90 prosent av annonsene kommer fra andre kilder enn avis, så selskapet står mer enn godt nok på egne ben, mener Seljeseth.
- Likevel, papiravisen har noen fordeler som de rendyrkede rubrikksatsingene på web ikke har. Det kan være så enkelt som at du sitter og leser sportssidene i Aftenposten og så glir blikket over en stillingsannonse. Selv om du allerede har en bra jobb kan du jo fristes til å søke på stillingen, kanskje får du den også, og da har papiravisen utgjort den lille forskjellen.
- Men det samme argumentet kan vel brukes på f.eks. Nettavisen.no? En stillingsannonse i et banner på sportssiden vil vel ha samme effekt der som en tilsvarende løsning på papir?
- Det har du rett i. Nettavisen kan benytte seg av den samme effekten - det spørs hvordan de pakker sammen produktet sitt. Vi diskuterer da også derfor hvordan vi bedre kan hente ut synergieffekter mellom nettets egenskaper som søke- og sorteringsverktøy for kunder i kjøpemodus og avisen som nyhetsformidler.
- Betyr det at vi kan vente oss et enda tettere samarbeid mellom Aftenpostens nettavis og finn.no?
- Ja, men jeg kan foreløpig ikke si noe mer konkret om hva dette eventuelt vil innebære, sier Seljeseth.
Men FINN og Aftenposten må se til å kaste seg rundt, for de er ikke alene om å tenke i slike baner. digi.no vet at nevnte Nettavisen.no er i ferd med å inngå et samarbeid nettopp på bilrubrikkannonsering med SOL-eide Bilguiden.no.
Daglig leder Henning Sund i Bilguiden forteller til digi.no at de relanserte sitt nettsted med ny design i går og at det derfor er litt vanskelig å se hva som er vekst som følge av journaliststreiken. Hvor mye av veksten kan skyldes at mai og juni alltid er gode måneder for bilselgere. Men at det er kommet en betydelig vekst i nettrafikken i det siste, er udiskutabelt.
- Det er ikke snakk om noen eksplosjon, men i likhet med FINN så noterer også vi trafikktall som nå ligger på all-time-high. Annonsevolumet er ikke rekordstort, men det ligger rundt vårt toppnivå, noe som vi må si er svært bra i et marked som generelt har slitt lenge, sier Sund.
Bilguiden skiller seg noe fra de andre spesialiserte rubrikkannonsesatsingene på web ved at det ikke er nettstedet Bilguiden.no som er det viktigste: Bilguiden satser heller på å distribuere sin løsning ut til andre innholdsaktører, og på kundelisten finner en foruten SOL også DinSide og nå snart altså Nettavisen.
Via denne lenken kan du selv ta en tyvtitt på hva Nettavisen har på beddingen.
Etter det digi.no har grunn til å tro vil Nettavisen knytte søkemuligheter til Bilguidens database direkte fra artikkelnivå - en "masterplan" som sikkert mange i FINN/Aftenposten vil nikke gjenkjennende til.
Inntil videre kan bilselgerne på nett glede seg over at journaliststreiken i skrivende stund ser ut til å være like fastlåst som før..