Birdstep kjøper amerikansk konkurrent

Norske Birdstep har kjøpt sin amerikanske konkurrent Centura. Birdstep-programvare skal også brukes til å opprette en rekke WLAN-soner i Norge.

For mange er Birdstep mest kjent for sin kompakte database, men det siste året har selskapet satset sterkt på trådløse nettverk. Selskapet lager programvare som lar brukere flytte seg mellom trådløse nettverk automatisk, for eksempel GSM og WLAN, uten å merke noe annet enn at farten forandres. Birdstep er ferdig med sine produkter og skal nå selge. For å stryke sine muligheter, har selskapet kjøpt opp deler av det kriserammede og Nasdaq-noterte amerikanske databaseselskapet Centura. Selskapet het tidligere Raima og det er denne delen Birdstep kjøper for en totalkost på rundt 20 millioner kroner.


Birdstep-sjef Terje Andersen mener at Raima vil være i pluss allerede om seks måneder.
- Med oppkjøpet av Raima får vi et stort amerikansk kontor, produkter vi trenger, et kjent merke og en kundeliste som spenner fra Boeing til Cisco, forteller Andersen.

Under presentasjon tirsdag ettermiddag la Birdstep frem tre avtaler selskapet nylig har inngått. Alle tre avtalene er med aktører som ønsker å opprette trådløse nettverkssoner på forskjellige steder.

Den ene avtalen er med Telenor Nextra, som trolig skal hjelpe bedrifter å opprette slike soner til internt bruk. De to andre avtale med Bane Tele og Ericsson/Telenor skal gi såkalte IP-soner på togstasjoner og andre samlingspunkter.

Birdstep deltar selv i arbeidet med Ericsson og Telenor. Partene har planer om å opprette IP-soner i store byer i Norge, blant annet Oslo. Tilsvarende prosjekter i utlandet har vært samarbeid med kafe-kjeder eller hoteller der det ferdes mye folk. Microsoft har for eksempel inngått en avtale med kafe-kjeden Starbucks om slike nettverk. Les: Planlegger billige UMTS-drepere i Norge

Birdstep vil ikke si noe om tidsplaner eller samarbeidspartnere her i Norge. Andersen understerker at oppkjøpet i USA ikke betyr at Birdstep skal flagge ut og flytte til USA.

Til toppen