Resultaterfinans

Bitch, bølle og babe

- Egenskapene du trenger for å overleve dot.com-døden, enten du er mann eller kvinne.

Nina Furu
21. mars 2001 - 12:22

Det er mange tanker som surrer i hodet når man er dot.com-død. Siden jeg personlig antagelig faller i kategorien "dead but won't lie down", er det imidlertid mer framtidsperspektiver enn fortidsfokus i hodet mitt akkurat nå.

Så bare sånn for å ha noen knagger å henge tankene på, har jeg laget meg en liten teori. Den er ganske så uhøytidelig, men jeg hadde likevel tenkt å dele den med deg.

Min teori er følgende:

For å overleve dot.com-døden, enten man er mann, kvinne eller organisasjon, trenger man bestemte egenskaper. Disse egenskapene kan kort oppsummeres i stikkordene bitch, bølle og babe!

(Jada, jeg vet at ordene er "kvinnelige". Jeg er kvinne, og jeg tenker som en kvinne. Prøv å se forbi akkurat dét, og se om det ikke kan gjelde deg likevel, selv om du er mann.)

Bitch


Man må være bitch nok til å kunne stille alle de spørsmålene som er så fundamentale at de høres ut som ren vrangvilje (selv om de faktisk ikke er det). For eksempel:

  • Hva er egentlig vitsen med dette? (Om et hvilket som helst produkt, om en hvilken som helst beslutning, om en hvilken som helst organisasjon.)
  • Hvorfor i all verden skulle en bruker/kunde velge å bruke tid/penger på dette? (Om et hvilket som helst produkt, en hvilken som helst tjeneste, et hvilket som helst nettsted.)
  • Er dette egentlig nødvendig? (Om absolutt alt.)





Bølle


Man må være bølle nok til å kunne piske på helt over målstreken. Dot.com-bransjen er full av innovatører, visjonære og andre drømmere, som har høytflyvende ambisjoner, men innfrielses-evner som ikke står i samsvar. Noen må holde idémakerne i ørene, også etter at de for lengst har mistet interessen!

Suksess ligger nemlig ikke i ambisjon, i visjon og i vyer lenger. Derimot ligger suksess i gjennomføring, fullføring og innfrielse.

Ett aspekt av dette er "Money talks and bullshit walks". Man må være bølle nok til å skjære kontant igjennom alle fagre ord, og fokusere på bunnlinjen. Men det dreier seg ikke bare om penger. Et annet aspekt er tydelighet: Mindre svada og mer klar tale, både innad og utad!

En bonus er dessuten at "den gode bølletheten" skaper trygghet: Jo lavere svada-faktor og jo mer klar tale man får, jo tryggere blir alle på hvor de står og hva som skjer. "Bølle-faktoren" er kanskje ikke alltid like hyggelig, men den er både konsekvent, forutsigbar og pålitelig! (I motsetning til ganske mye annet i bransjen akkurat nå.)

Babe


Selvfølgelig er ikke verken desillusjonerthet eller handlekraft nok i seg selv. Vi er ikke mer enn mennesker, så det hele må mykes opp om vi i det hele tatt skal orke å holde på. Dette er det jeg kaller "babe-faktoren".

Den som vil overleve må nemlig også ha

  • Sosial smidighet
  • Emosjonell intelligens (EQ)
  • Evnen til å tillate både seg selv og andre å være hele mennesker.




Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.