BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bittersøtt og nytt i Opera

iOS og Android er framtiden, ifølge toppsjef Lars Boilesen.

BITTERSØTT: Lars Boilesen i Opera Software kutter hardt i utvikleravdelingen, men tror på vekst ved å satse på iOS og Android.
BITTERSØTT: Lars Boilesen i Opera Software kutter hardt i utvikleravdelingen, men tror på vekst ved å satse på iOS og Android. Bilde: Marius Jørgenrud
18. feb. 2013 - 14:25

Etter å ha lagt ned hele kjerneavdelingen og tatt farvel med drøyt 90 ansatte, mener Opera Software at de er bedre stilt enn noensinne.

– Nå har vi for eksempel dobbelt så mange utviklerressurser på desktop. Dette gjør at vi kan frigjøre mange av våre beste folk til andre oppgaver, sier toppsjef Lars Boilesen til digi.no.

Ny tidsregning

Det er iOS og Android som er blitt Operas viktigste satsingsområde. Boilesen har tidligere tegnet opp historien før og etter Apples lansering av iPhone i 2007, som han mener startet en ny tidsregning.

Det ble også den direkte årsaken til at Operas 18-årige status som nettleserprodusent med egen kodebase er over.

– Det er litt bittert, bifaller Boilesen, før den danske toppsjefen raskt retter til «bittersweet».

– For det er ingen bitter situasjon vi er i.

Nei, det er ingen slagen mann eller selskap vi har med å gjøre. Opera Software skuffer inn penger og har nettopp presentert et 2012-regnskap med 1,2 milliarder kroner i omsetning.

Ambisjonen om å lage nettleser til flest mulige plattformer, et område Opera Software i mange år saktens kan sies å ha vært en ubestridt konge, er nå veldig nedtonet. Det er dagens to mest populære mobile plattformer som teller.

– I dag er det veldig få plattformer i markedet. Vi tror vi kan være langt mer innovative med «native look & feel» på iOS og Android. Det er derfor vi tok denne beslutningen. Vi ønsker å komme på offensiven, sier Boilesen.

Med native mener han overgangen til webmotoren WebKit, Apples åpen kildekode-prosjekt som har blitt de facto-standard i mobilnettlesere. Det er også den eneste webmotoren som Apple godtar under iOS. Google Chrome er basert på samme kjerneteknologi.

Samtidig synes han at Operas nå dødsdømte Presto var en fantastisk webmotor. Ekstremt konkurransedyktig, er uttrykket han bruker. Men altså ikke på mobilen.

– Vi har opplevd enorme kompatiblitetsproblemer på mobil. Der er det bare to plattformer, sier Boilesen med klar adresse til Apples iOS og Googles Android.

Ifølge ham har rammeverktøyene de kan bruke til disse plattformene modnet seg og blitt så bra at det er godt nok for Opera.

– Når vi etter hvert kommer med nye nettlesere til iOS og Android er vi overbevist om at våre produkter og brukeropplevelsen blir bedre.

Er nedleggelsen av egen kjerneteknologi og masseoppsigelsene i Opera ledd i en plan om å trimme virksomheten før et salg?

Det avviser Lars Boilesen blankt.

Vi kjøper jo Skyfire. Hvis vi hadde ønsket å trimme så hadde vi ikke kjøpt et så stort selskap. Vi har absolutt ingen planer om å selge Opera, sier toppsjefen.

Det er ifølge ham heller ikke sånn at Opera heretter ikke skal ha kjerneutviklere. Det er bare sånn at ingeniørene deres heller skal bidra til WebKit-prosjektet.

– Vi kommer til å gjøre skreddersøm på WebKit med egne ingeniører. Men vi ønsker altså ikke å ha en egen kjerne. På WebKit skal vi bidra virkelig kraftig. Vi bli en del av open source-miljøet.

– Med så mange veteraner og mange dyktige utviklere som dere har tatt farvel med nå, er du ikke redd noe av sjelen til Opera er tapt?

– Jeg er enig at dette er veldig bra folk, mange av dem startet før meg. Jeg synes ikke at noe av sjelen har forsvunnet. Mitt inntrykk er at det var relativt stor konsensus om byttet, akkurat som Håkon Wium Lie sier i intervju med digi.no. Samtidig ville det vært rart om det ikke var delte meninger om dette.

Full fart

Opera Software har etter nedbemanningen 840 ansatte på lønningslistene, målt ved årsskiftet. Men allerede inneværende år kommer selskapet til å være tilbake med en stab som er større enn tidligere, ifølge Boilesen.

Det er ikke like stor fokus på alle produktlinjene, erkjenner han, og nevner blant annet Operas satsing på nettlesere til TV, der han er opptatt av å ha «et mer fornuftig forhold mellom inntekter og løpende utgifter».

– Men på forbrukersatsingen er det «full speed ahead». Det er sjelden det har vært så mye innovasjonskraft i Opera som nå. Nå kan vi fokusere på nye produkter, sier Boilesen.

Ett av disse er høyst sannsynlig nettleseren med kodenavn Ice, spesielt utformet til nettbrett med iOS og Android.

Samtidig røper han at Opera også skal komme med et helt nytt desktop-produkt. Hvorvidt dette er en ny utgave av deres tradisjonelle nettleser til datamaskiner og bærbare, eller noe ganske annet, vites ikke.

– Det kommer et nytt desktop-produkt fra Opera i løpet av andre kvartal 2013. Det kommer nye produkter både på mobil, desktop og tablet. Jeg er «super excited», sier Lars Boilesen til digi.no.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.