Blackberry inntar Vest-Europa

Selger over 50 prosent mer enn Apple.

Analyseselskapet IDC har offentliggjort tall over mobiltelefonsalget i Vest-Europa i fjerde kvartal 2008. Som ventet er det en stor tilbakegang volummessig fra fjerde kvartal 2007, på 13,5 prosent til 53,6 millioner enheter.

Innen det IDC kaller «konvergente mobile enheter», det vil si smarte mobiltelefoner, med nettlesere og andre avanserte funksjoner, er utviklingen motsatt. Fra fjerde kvartal 2007 til fjerde kvartal 2008 økte leveransene med 25,9 prosent, til 9,32 millioner enheter.

Det verste man kan si om salget av smarte mobiltelefoner i Vest-Europa i fjerde kvartal, er at økningen er mindre enn de foregående kvartalene. Årsoversikten viser at det i 2008 ble solgt 31,92 millioner smarte mobiler, 36,1 prosent mer enn i fjor.

IDC stiller selv spørsmålet om hvorvidt denne kategorien er immun mot finanskrisen. Svaret som selskapets vesteuropeiske forskningssjef Francisco Jeronimo gir, er at fjorårets lansering av iPhone 3G har endret forbrukernes syn på mobiltelefoner: Smarte mobiler betraktes ikke lenger som et arbeidsverktøy, men som en tiltrekkende bruksgjenstand.

– Lanseringen av iPhone 3G i fjor gjorde vesteuropeiske forbrukere oppmerksomme på denne produktkategorien. Den fikk folk til å se på disse apparatene som personlige enheter framfor bare arbeidsverktøy. At dette segmentet selger så bra viser hvilke muligheter leverandører og operatører har i en situasjon der det helhetlige mobiltelefonsalget svikter. Hver økonomisk krise fører til en viss forbruksreduksjon. I dette markedet må man imidlertid spørre seg hvorvidt svikten skyldes dårligere råd eller at nye enheter ikke lenger er tiltrekkende nok til at folk ønsker å bytte ut det de allerede har, sier Jeronimo.

Han legger til at konkurransen om å levere middels funksjonelle mobiltelefoner med stadig kraftigere kameraer, større skjermer, nye prosessorer og GPS tydeligvis ikke har vært tilstrekkelige til å interessere forbrukerne som ellers er bekymret for økonomien.

– I økonomiske nedgangstider blir forbrukere mer bevisste over hva de kjøper. De er mer forsiktige når de skal bytte ut sine mobiler. Hvis de ikke føler de får igjen for pengene, utsetter de å kjøpe nytt.

IDC tror at datatilgang er i ferd med å bli en nøkkelfunksjon, fordi det gir adgang til tjenester som Internett, e-post, lynmeldinger, sosiale nettverk og bedriftsspesifikke tjenester.

Derfor går trenden bort fra lukkede enheter til fordel for apparater med allsidige operativsystemer. Tale tas for gitt: Det spennende er hva datatilgang kan gi. Derfor vil hele markedet etter hvert forskyve seg i retning «konvergente enheter».

Fordelingen per leverandør viser at Nokia holder på markedsledelsen. På andre og tredje plass er det verdt å merke seg at nordamerikanske RIM øker kraftig med sine Blackberry, og selger over 50 prosent mer enn Apple iPhone. IDC peker på at iPhone-leveransene ble halvert fra tredje kvartal til fjerde, og advarer at Apple må fornye seg i 2009 dersom de skal ha håp om å opprettholde markedsandelen på 10,7 prosent.

Tabellene nedenfor viser IDCs anslag over det vesteuropeiske markedet for henholdsvis smarte mobiltelefoner og alle mobiltelefoner, i henholdsvis fjerde kvartal 2008 og hele året. Merk at tabellene ikke stemmer overens: RIM er ikke med i oversikten over alle mobiltelefoner, mens årsleveransen for Apple er 4,4 millioner i den ene tabellen, og 3,57 millioner i den andre. IDC har ingen forklaring på dette.

    Les også:

Til toppen