Blått og trått for HjemmeNett

Ingen vil gi den andre skylden, men både HjemmeNett og Mogul Media sliter fortsatt med å få HjemmeNett versjon 2.0 på nettet. Etter planen skal det nå skje i morgen kveld. Og når den først kommer, blir det i en betaversjon.

HjemmeNetts versjon 2.0 var i første omgang lovet ferdig i juni i år, med fem ukers leveringstid fra Mogul Media. Et halvt år etter bestillingen av tjenesten, er den nye versjonen fortsatt i det blå. Og blåfargen er noe av det HjemmeNett gjerne vil endre på.

Lenge har premieren av HjemmeNett i ny drakt blitt forskjøvet. I september og oktober har digi.no hatt artikler hvor forsinkelsene har blitt omtalt. I mai bestilte HjemmeNett den nye løsningen fra Mogul, som på sin side lovet fem ukers leveringstid. Et halvt år senere har lite skjedd. I alle fall for brukerne av tjenesten.

- Vi driver med ferdigstillelse hver kveld vi, sier redaktør Nina Furu. Hun vil ikke legge skylden på noen for forsinkelsen

- Vi jobber sammen med Mogul og har folk derfra sittende hos oss. Dette krever mye også fra vår side. Vi må gjøre litt og de må gjøre litt. Mogul setter alle kluter til. Vi er ikke misfornøyd med jobben de har gjort, sier Furu.

Den omfattende jobben som nå gjøres medfører at forsinkelser må påregnes, ifølge Furu.

- Når man jobber med noe så stort og komplekst som dette, dukker det opp slike ting. Dette er ikke et nett, lite system. Vi integrerer søkemotorer, og har et bredt spekter av designelementer. Det viktigste for oss er at teknologien skal være usynlig, derfor legger vi så mye arbeid i dette, sier hun, og satser på en premiere i løpet av kort tid.

- Jeg vil ikke love noe jeg ikke kan holde, så i løpet av uka skal den nye versjonen være ute, sier Furu.

Moguls administrerende direktør Øyvind Vada er også forsiktig med å fordele skyld, selv om han sier at det ikke er opp til dem når tjenesten skal lanseres.

- HjemmeNett bestemmer når tjenesten skal lanseres. Jeg har hørt fra dem at de kommer til å lansere en beta i løpet av de neste 24 timene. Det som er saken, er at det er de som sitter og vurderer. Vi har drevet utvikling på tjenesten i henhold til de opprinnelige spesifikasjonene. Det har kommet til endel ting i etterkant og tjenesten har blitt mer omfattende, derfor er det brukt lang tid, sier Vada.

Uttalelsene fra Vada står i kontrast til det bildet HjemmeNett har formidlet, men daglig leder Runar Lie tolker det Vada sa til digi.no annerledes.

- Det virker veldig underlig at han har sagt det, jeg tror Vada sikter til den rent formelle bestemmelsen av avtalen. Det er helt håpløst å fordele ansvar i en sånn situasjon. Det er delvis ønsket, når man oppdager at det er formålstjenlig å gjøre enkelte forandringer, sier han.

- Nå holder vi på med bugfiksing, det har dukket opp endel småting, men dette gjør vi sammen. Mogul har til og med flyttet noen av sine resusser ned hit. Jeg tror vi er samstemte, nå jobbes det med den siste finpussen. Vi har sagt senest i morgen kveld, sier Lie.

HjemmeNett 2.0 kommer til å gå ut som en betaversjon.

- Vi vil at betaversjonen skal fungeretil nærmet lik den endelige. Det er viktig at den responderer rimelig raskt, men jeg legger ikke skjul på at vi har brukt noe lenger tid i avslutningsfasen enn beregnet, sier Lie.

Vada avviser at prosjektet med utvikling av den nye tjenesten til HjemmeNett har tatt så lang tid at folk faktisk har sluttet i Mogul.

- Vi hadde én utvikler som har vært inne og gjort en jobb, men denne var ikke direkte knyttet til HjemmeNett-prosjektet. Det går så mange rykter, men det har vært den samme gjengen som har jobbet med HjemmeNett hele tiden, understreker Vada. Dette er et team som har telt rundt fem personer, og til tider flere, forteller han.

Selv om HjemmeNett for to uker siden opplyste til digi.no at tjenesten kom til å bli lansert i løpet av uken, tror Vada tjenesten kommer opp i løpet av de neste 24 timene.

- Jeg forholder meg til de signalene jeg får fra HjemmeNett, og det er at tjenesten kommer opp i løpet av morgendagen. Teamet har gjort en formidabel jobb. Dette handler ikke om programmering, men mye om kommunikasjon i forhold til de forventningene man har. Dette blir en omfattende tjeneste, sier Vada, og understreker at det er en god dialog mellom Mogul og HjemmeNett.

- Hva ble avgjort med dagbøtene det var snakk om?

- Den saken er avklart, det var ikke grunnlag for dagbøter. Nå leverer vi tjenester på timeavtaler, sier Vada.

HjemmeNett er eid av Hjemmet Mortensen, Orkla og Egmont i fellesskap.

Til toppen