BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ble kalt inn på teppet

Sjefene i Accenture og Basefarm måtte svare for Altinn.

Accentures mektige norske toppsjef, Roy Grønli, måtte forklare hva selskapet har gjort – og vil gjøre – med Altinn.
Accentures mektige norske toppsjef, Roy Grønli, måtte forklare hva selskapet har gjort – og vil gjøre – med Altinn. Bilde: Per Ervland
21. feb. 2013 - 08:22

14. februar i år måtte Accentures norske toppsjef Roy Grønli og Basefarms adm. direktør Bjart Kvarme møte opp for å møte et bekymret kobbel byråkrater fra Nærings- og finansdepartement.

De to viktigste IT-leverandørene til statens Altinn-tjeneste måtte forklare hva som gikk galt med den svært viktige tjenesten i midten av januar og redegjøre for hva som blir gjort før selvangivelsen blir tilgjengelig via tjenesten i mars.

Bekymret

Som digi.no har omtalt tidligere har departementene som deler ansvaret for Altinn, Næringsdepartementet (som regjerer over Brønnøysundregistrene – eier av tjenesten) og Finansdepartementet (som er ansvarlig for skattedelen), vært svært bekymret for stabiliteten. Det er ikke så rart:

To år på rad har Altinn klappet sammen under presset av hundretusenvis av nordmenn som vil sjekke selvangivelsen. Skjer det også i år, tredje år på rad, vil det stille hele regjeringens strategi for digitalisering av offentlig sektor i et dårlig lys.

KALT INN: Roy Grønli i Accenture. <i>Bilde: Per Ervland</i>
KALT INN: Roy Grønli i Accenture. Bilde: Per Ervland

– Nærings- og handelsdepartementet ser med stort alvor og betydelig uro på at det nok en gang har vært problemer i Altinn, skriver ekspedisjonssjef Morten Berg i departementet i et brev til Brønnøysundregistrene, som formelt eier og driver Atinn. Brevet er sendt etter en lengre og bekymringsfull korrespondanse hvor både Fornyingsdepartementet og Finansdepartementet har vært aktørene.

Sladdet brev

I brevet, som digi.no har fått en sterkt sladdet versjon av fra Næringsdepartementet, fremgår det at samtlige involverte departementer ville ha en redegjørelse direkte fra de to viktigste leverandørene. Det ble bedt om at møtet ble avholdt snarest mulig.

KALT INN: Bjart Kvarme i Basefarm. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
KALT INN: Bjart Kvarme i Basefarm. Bilde: Marius Jørgenrud

– Formålet med møtet er at leverandørene skal redegjøre med tilfredsstillende grundighet for hvilke tiltak de setter i verk for å sikre at Altinn takler den høyvolumperioden i allerede er inne i, med særlig vekt på innfasing av ny løsning for selvangivelsen (webSA) og utleggelse og levering av selvangivelsen, skriver departementet i brevet.

Lyst å lese brevet selv? Last det ned her! (pdf)

– Tilfredstillende

At møtet faktisk fant sted 14. februar får digi.no bekreftet fra næringsdepartementet. I en SMS skriver kommunikasjonsavdelingen:

– Leverandørene gav en tilfredsstillende redegjørelse på overordnet nivå fir de forberedelsene som er gjort i forbindelse med at selvangivelsen legges ut. Accenture og Basefarm opplyste at de vil fullføre nødvendige tester i tide før utleggelsen, skriver departementet.

Stor prestisje

At de berørte departementene direkte går inn og forlanger møte med leverandørene i forbindelse med kritiske IT-prosjekter tilhører sjeldenhetene. digi.no er ikke kjent med at dette har skjedd tidligere – men det understreker den uro som er i offentlig sektor for Altinn.

Selv om Altinn virker etter hensikten er det et alvorlig prestisjenederlag at den de to siste årene ikke har taklet at folk flest gjør det regjeringen vil: at vi skal sjekke selvangivelsen elektronisk.

Basefarms adm. direktør Bjart Kvarme bekrefter til digi.no at han var på møte med Altinn og departementene sammen med sin leverandørpartner Accenture. Accenture har på sin side ikke besvart digi.no sine henvendelser. Konsulentselskapet har som politikk å ikke gi noen kommentar rundt Altinn.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.