Bli oppdaget på nettet

Drømmer du om en karrière innen musikk- eller film-industrien? I så fall kan du få sjansen til å bli oppdaget - via nettet.

Tele-giganten British Telecom har startet et eget nettsted "Get Ou There" dedikert til å oppdage deg som går med en musiker eller en filmregissør i magen, og bare venter på et gjennombrudd.

Og selvfølgelig er det hele et nøye regissert PR-stunt, men det er også et glimrende eksempel på noen av de aller beste egenskapene ved nettet: Desentraliseringen av makt og innflytelse, en sjanse til å bli hørt og sett for de minste så vel som de største.

Nettstedets navn, Get Out There, skulle røft oversatt bety noe sånt som "bli sett" og "bli hørt". Og det er nettopp dèt det handler om.

Get Out There har en musikk- og en filmseksjon. I begge kategorier kan du som bruker fråtse i gratis musikk og ditto filmer, og du kan stemme på dine personlige favoritter. Men det virkelige trekkplasteret er naturligvis at du kan sende inn eget materiell, bli vurdert av profesjonelle bransjefolk og få sjansen til et virkelig gjennombrudd.

I praksis fungerer det slik: I musikkseksjonen kan du sende inn dine egne MP3-filer (egenproduserte sådanne, naturligvis). Er du/bandet ditt noe tess, blir dere hyppig lastet ned og spilt, og kommer følgelig på en av topplistene. Det finnes flere forskjellige konkurranser for de innsendte bidragene, og vinnerne får visninger på MTV og muligheten til en glitrende karrière.

I filmseksjonen er prinsippet det samme. Du kan uploade egne videoer, som blir vurdert i forskjellige kategorier. Dommerne er alle profesjonelle filmfolk, og det underliggende motivet er naturligvis rekruttering av ungt, friskt blod til bransjen.

Akkurat dette med å finne folk med "cutting edge"-talent er mye av en pågående heksejakt i Storbritannia for tiden. Trenden kalles "Cool Britannia", og med monster-suksesser som Trainspotting og Lock, Stock & Two Smoking Barrels friskt i minne, har klimaet for unge, kontroversielle talenter sjelden vært bedre. (Muligens med unntak av punk-bevegelsen på sytti-tallet, men det får bli en annen Stjernestreif.)

Uansett er Get Out There et glimrende eksempel på en skikkelig, gjennomtenkt win-win-idé: BT får oppslag, pluss god og trendy PR. De nye talentene får tiltrengt eksponering, og kanskje til og med et seriøst gjennombrudd. Musikk- og filmbransjen får et løpende tilfang av nye folk og idéer, og brukerne får gratis musikk og film.

Ikke verst, spør du meg!

Til toppen