Som den foreløpig siste i sin bransje, la det store svenskbaserte Internett-konsulentselskapet Icon Medialab (ICON) i dag morges frem blodrøde tall. Etter en omsetning på 507 millioner svenske kroner, tapte Icon 59,1 millioner. I tillegg kommer avskrivninger på hele 80 millioner svenske kroner. Dermed tapte Icon nesten én krone for hver fjerde krone de solgte for i fjerde kvartal.
40 millioner kroner av avskrivningene er gjeld fra oppdrag til Internett-selskaper som ikke klarer å betale eller allerede har gått konkurs.
Slike tall pleier å få konsekvenser og det gjør de også i dette tilfellet. Nå trekker Ulf Dahlsten seg som toppsjef. Konstituert leder blir selskapets økonomidirektør Rens Buchwaldt. Styret leter nå etter en permanent ny toppsjef.
Ifølge svenske Finanstidningen skal en av årsakene til Dahlstens avgang være at markedet ikke har tiltro til ham.
Alexander Arnesen, administrerende direktør i Icon Medialab Norge, sier til digitoday at nyheten ikke kom som en bombe.
- Vi har sett at utviklingen i konsernet den siste tiden har vært slik at det er nødnevdig med et veiskille, og da er det ofte naturlig med et lederskifte også, forklarer han.