JUSS OG SAMFUNN

- Bløffer og utgir seg for å være Google

Jan Grønbech tar et oppgjør med kataloghaiene.

15. apr. 2010 - 11:44

Det er kjent at Google er lite glad i kataloghaier, eller katalogtjenester som bevisst forsøpler søkeresultatene med millioner av egne oppføringer.

Dette håndterer de ved å justere rangeringsalgoritmene. Den hemmelige formelen som bestemmer plasseringen i søkemotoren endres hele tiden i et evig mål om å gi brukeren mest mulig relevante treff.

Men kataloghaier er et begrep som brukes også om selskaper som selger lovnader om bedre søkerangering, og oppføring i ulike nettkataloger. Dette er aktører som seiler under falsk flagg og lurer bedrifter til å kjøpe tjenester.

- Vi ønsker å opplyse folk om at det ikke finnes noen kataloger som kan fjerne deg fra internett hvis du ikke kjøper annonser hos dem, sier norgessjef Jan Grønbech i Google til digi.no.

Grønbech mener det er et stort problem at mange ukjente og kjente selskaper utgir seg for å være Google eller å ha et samarbeid med Google.

- Det finnes ingen kataloger som selger annonser for Google i form av et strategisk samarbeid. Hvem som helst kan selge våre annonser eller lage kampanjer for kunder, men det betyr ikke at du er samarbeidspartner.

Problemet oppstår når det Grønbech kaller useriøse bedrifter selger annonseplass i sin egen katalog. Deretter kjøper de noen søkeord hos Google innen forskjellige bransjer. Google-sjefen kaller dem bedragere.

- Ved at katalogen deretter blir mulig å finne på Google, så hevder de da at alle deres annonsører får glede av dette. Det er en ren bløff, og en særdeles tvilsom måte å selge annonser på, sier Grønbech.

Problemet med useriøse nettkataloger er stort. Det bekrefter Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR). Men problemet gjelder ikke bare Google.

- Før og etter påske har det vært svært mange henvendelser om nettkataloger. Fire-fem aktører er gjengangere. Noen av dem selger søkeord på Google. Andre sender faktura til bedrifter uten at de har inngått noen avtale med dem, sier NSR-direktør Erland Løkken til digi.no.

De får mellom 5-10 henvendelser bare om useriøse nettkataloger hver eneste dag kan han fortelle.

Ren svindel

«Foretaksportalen Norge» er katalogtjenesten de får flest klager på. Bak står det tyske selskapet TVV Tele Verzeichnis Verlag GmbH.

TVV selger ikke oppføring hos Google, men vi tar dem likevel med i denne artikkelen. Ifølge Forbrukerrådet har mange bedrifter fått brev fra TVV. Henvendelsene fortoner seg som rene svindelforsøk.

Det tyske selskapet sender brev fra Spania til norske bedrifter, der de ber om at mottakerne fyller ut bedriftsinformasjon som navn, URL og skattenummer og ber om at svarene sendes i en returkonvolutt.

Nederst på skjemaet står det med liten skrift at de ved å registere seg må betale en årlig kostnad på 982 euro. Med liten skrift står det dessuten:

«Oppdraget gjelder for de tre neste årene og forlenges deretter hver gang for ett år hvis det ikke oppsies skriftlig tre måneder før utløp.»

Faktisk er Forbrukerrådet selv blant de som er forsøkt lurt på denne måten. Men de gikk ikke på limpinnen, ifølge Telemarksavisa.

Næringsaktørene i Norge har gått sammen om en egen nettside med råd til bedrifter i et forsøk på å bekjempe useriøse salgsfremstøt.
Du finner disse rådene her.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.