Blomsterboom på Internett

Blomsterkjeden Mester Grønn økte blomstersalget på nettet med over 60 prosent i fjor.

Det var spesielt under julehandelen den Nsafe-godkjente blomsterkjede Mester Grønn fikk "vann på mølla", da nettsalget økte med nesten 400 prosent.

- Vi er utrolig godt fornøyd med den kombinasjonen vi nå har med call-senter og bestilling gjennom Internett, sier kunde og internett-ansvarlig Clare Sundt til digi.no.

Blomsterkjeden merket veksten spesielt i mai da de kuttet ut registreringen med brukernavn og passord.

- Det er tydelig at kunder føler seg tryggere når de slipper å registrere seg. Vi ser jo at SAS og andre større aktører gjør det samme. Markedsføringsloven er uansett så streng at vi ikke får bruke persondata i markedsføringen, forteller Sundt.

Mestergrønn en sterk konkurrent til Interflora og er etablert med 66 butikker over hele Norge. All bestilling skjer nå gjennom call-senteret eller Internett, som håndterer alt med fakturering, utlevering og logistikk.

Utsalgsbutikkene kan dermed konsenterere seg om lage dekorative blomsterdekorasjoner og å selge over disk.

Foruten at det er raskt og effektivt å bestille, blir også alle feilbestillinger så og si eliminert. Mestergrønn erfarer at tiden bli utnyttet bedre. Blomsterbutikken konsenterer seg om sitt felt og call-senteret tar for seg ordre og følger opp.

Blomsterleveringer av alle varer må være pålitelig i forhold til leveranse til rett plass og rett person.

- Det er ikke så mye tid å miste når blomster skal leveres til en begravelse eller bryllup. Ved å bestille på nett er feilprosenten tilnærmet null, sier Sundt til digi.no.

Det er Stiftelsen eforum.no og Forbrukerrådet som i fellesskap har utarbeidet Nsafe retningslinjer for salg av varer og tjenester på Internett. Ikke alle som er innom Mester Grønns internettsider handler direkte. Mange orienterer seg på Internett før de ringer kundesenteret og bestiller.

Til toppen