Bokus boler med Bertelsmann

I dag byttet nettbokhandelen Bokus.com navn til bol.com. Ambisjonen er klar: bol vil bli størst på bøker i alle land i Norden - koste hva det koste vil.

Med det internasjonale mediekonsernet Bertelsmanns i ryggen tar nettbokhandelen Bokus.com i dag skrittet fullt ut og bytter navn til bol.com. Ambisjonen er klar: bol vil bli størst på bøker i alle land i Norden - koste hva det koste vil.

Og koste gjør det. Administrerende direktør Jerker Nilsson sa på et pressemøte tidligere i dag at Bertelsmann planlegger å svi av et titalls millioner kroner på markedsføring.

BOL er, ifølge Nilsson, allerede markedsleder i de andre nordiske landene, men i Norge har konkurransen vært hardere. Fortsatt puster BOL den Schibsted-eide nettbokhandelen Bokkilden i nakken - som en god nummer to.

- Bokkilden er størst, men de blir ikke så vanskelige å slå. Det skal vi nok klare ved hjelp av rekruttering av flinke folk, mer erfaring fra bok- og forlagsbransjen, ny og mer brukervennlig design på nettbutikken, og ikke minst tung markedsføring, uttaler en lite skuggeredd Nilsson.

Bertelsmann Online International, som er den tyske mediegiganten Bertelsmanns e-handelsvirksomhet, kjøpte 50 prosent av Bokus i mars. De resterende 50 prosentene eier KF Media AB, som er en del av det svenske forbrukersamvirket.

Jerker Nilsson sier til digitoday.no at det er sannsynlig at Bertelsmann også vil kjøpe de resterende 50 prosentene av nettbokhandelen, men han understreker at det bare er gjetning, og han vet heller ikke når et eventuelt salg vil finne sted.

På spørsmål om det kan være aktuelt for Bertelsmann å gjennomføre ytterligere oppkjøp i Norden, svarer Nilsson at det rekker med Bokus/bol.

Jerker Nilsson forteller også at bol.com nå er i ferd med å nedsette en etisk komité som skal ha en uavhengig, rådgivende funksjon.

- Spørsmål som "skal vi selge Mein Kampf eller ikke?" vil være aktuelle å drøfte i denne sammenhengen, sier han. - Det er viktig å ta vare på både salget og identiteten, sier han.

- Jeg har allerede kjøpt bøker fra bol.fr, jeg, skyter dataredaktør i digitoday.no, Eirik Rossen inn.

Bol vil også satse på et utvidet produktspekter i tiden fremover. - Men Bertelsmann er et medieforetak, og vi vil holde oss innenfor medie-produkter, understreker Nilsson.

Han vil ikke, som Amazon-sjef Jeff Bezos, selge kattemat og kunstige negler. Produktene som vil bli å finne på bol.com er musikk (både ordinære CD-er og etterhvert - når copyright-problematikken er løst - også nedlastbare musikkfiler / MP3), multimediaprodukter og filmer (VHS og DVD).

Det kan nevnes at Bertelsmann eier musikkselskapet BMG, som har satt seg mål av å bli det største plateselskapet i verden innen utgangen av året. Nettet skal være ett av verktøyene for å få dette til.
Les mer om Bertelsmanns planer om å bli størst:
Bertelsmann vil spise dotcom-selskaper

- Vi kan løse det praktiske ved salg av nedlastbare musikkfiler og filmer, men ikke opphavsrettsproblematikken. Til det er vi for små, sier Nilsson.


Også e-bøker ligger i planene, men her mener Nilsson det er viktig å ta seg god tid. Han vil ikke lansere salg av e-bøker før bruken av de ulike formatene er nøyere kartlagt.

Planene om børsintroduksjon for Bertelsmann Online er utsatt inntil videre.

- Vi har ikke behov for risikokapital nå. Med Bertelsmann i ryggen har vi finansieringen i orden. Vi vil vente til markedet er modent, sier Nilsson.

Han legger til at når BOL eventuelt skal noteres vil det bli på en av teknologibørsene, og gjerne en som ligger i nærheten av Bertelsmanns hovedkontor. digitoday.no drister seg til å gjette på Neuer Markt i Frankfurt.

Les mer om historikken til Bokus / bol / Bertelsmann her:
Klokkene ringer for Boxman
Slik etablerer du en god nettmerkevare
Bertelsmann skiller ut e-handel og innhold
Tysk og engelsk fusjon skal ta Amazon.com
EU godkjenner Bertelsmann-handel
Bertelsmann utsetter bol.com-notering
Nordisk bokhandel får mediegigant på eiersiden
Yes,... we have no bananas
Til toppen