Juss og samfunn

Bol.com kjøper og dreper Boxmans varemerke

Jerker Nilsson, som er sjef for bol.com i Norden, innrømmer at selskapet har kjøpt Boxmans varemerke for å hindre at Boxman gjenoppstår som konkurrent til nettbokhandelen som nå også selger musikk.

Therese Werenskiold
3. jan. 2001 - 09:14

Ifølge den svenske nyhetstjenesten Vision var den offentlige forklaringen på at bol.com (tidligere Bokus) ville kjøpe varemerket til den konkursrammede nettplatebutikken Boxman for å få tak i kundedatabasen.

Men nå innrømmer Norden-sjef Jerker Nilsson overfor Vision at bol.com kjøper varemerket kun for å hindre at Boxman-gründerne ikke skal bruke varemerket til å starte på nytt.

Boxmans varemerke kostet i overkant av en million kroner, og bol fikk nettadressen med på kjøpet.

- De har faktisk fortsatt mange kunder som ikke vet at de har gått konkurs, sier Nilsson til Vision. Han håper å legge beslag på disse kundene gjennom å dirigere dem videre til bol.com sine sider.

Boxmans kunderegister får bol.com bare benytte seg av i Sverige.

Nilsson sier til Internetworld (en nyhetstjeneste fra svenske IDG) at bol undersøkte mulighetene for å kjøpe kunderegistrene i alle land Boxman var representert, men det var bare lovlig i Sverige.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.