Bol håper mange kinesere vil kjøpe bøker

Nettbokhandelen bol.com har åpnet sine kinesiske nettsider. 20 millioner av Kinas vel 1,2 milliarder innbyggere har Internett i dag, men allerede i 2005 er det anslått at tallet vil være 100 millioner brukere. Bol håper de vil kjøpe bøker på nett.

Nettbokhandelen bol.com har åpnet sine kinesiske nettsider. 20 millioner av Kinas vel 1,2 milliarder innbyggere har Internett i dag, men allerede i 2005 er det anslått at tallet vil være 100 millioner brukere. Bol håper de vil kjøpe bøker på nett.

Musikk- og bokhandelen bol.com, skiftet i Norge navn fra Bokus.com for drøye to måneder siden. Bol er den tyske mediegiganten Bertelsmanns e-handelsvirksomhet.

Nå ekspanderer nettbutikken i Asia, og Kina er det 16. landet bol.com går inn i. Etablering i Kina er spennende i Internett-verdenen. Allerede i 2005 er det, ifølge en pressemelding fra bol, anslått at 100 millioner kinesere vil være nettbrukere.

- Slik sett er Kina meget spennende, sier direktør i Norge, Helge T. Zimmer.

Men Asia er ikke nytt for bol.com. Etableringen er et samarbeid med Bertelsmann China Book Club som har vært i Kina siden 1997, med mer enn 1,5 millioner medlemmer. Det kinesiske bokmarkedet regnes å utgjøre rundt 30 milliarder kroner.

Til toppen