Mange pc-leverandører har satset på bærbare pc-er av typen ultrabooks, men det samlede salget kan ikke sies å ha svart til forventningene.

Bommet kraftig med ultrabooks

Intel har overvurdert etterspørselen etter slanke pc-er.

Intel kom med en svært modig uttalelse da selskapet i januar i år sa at omtrent 40 prosent av alle bærbare pc-er som selges i 2012, vil være i kategorien ultrabooks. Dette var også målet til selskapet da det presenterte ultrabooks-kategorien i mai 2011. Ultrabooks-betegnelsen bruker om bærbare pc-er som tilfredsstiller en rekke krav, inkludert maksimal tykkelse, vekt og oppstartstid, samt minimum batteritid.

Selv om året ennå ikke er over, så tyder mye på at salget ultrabooks ikke gått helt som Intel hadde tenkt. Det har riktignok kommet noen positive meldinger, men en prognose fra ABI Research antyder at det totale salget av ultrabooks i 2012 vil være på 21 millioner enheter.

Vi vet ennå ikke hvor stort pc-salget vil være i årets fjerde kvartal, men så langt i år har det blitt solgt mellom 80 og 90 millioner pc-er i kvartalet. Fortsetter dette i fjerde kvartal vil det bli solgt omtrent 340 millioner pc-er i år. Hvor stor andel av disse som er bærbare pc-er, er ukjent, men andelen av allerede i 2010 på 58 prosent, og lite tyder på at andelen har sluttet å vokse.

Dersom det blir solgt 255 millioner bærbare pc-er i år, så utgjør ultrabooks bare 8,2 prosent av dette.

Pris og Windows 8

ABI Research skriver i en pressemelding at det er flere årsaker til denne salgssvikten for ultrabooks. Det nevnes i særlig grad høyere utsalgspriser enn ventet, lansering av Windows 8 sent på året, samt treg, global økonomi. Selskapet tror at lanseringen av Windows 8 og nye modeller vil føre til økt salget nå i fjerde kvartal, men denne økningen er inkludert i tallet på 21 millioner.

– Med rikeligheten av nye ultrabookmodeller vil prisene på eldre systemer reduseres, og dette vil lede til kjøp innen de lave og midtre prissegmentene, mener Josh Flood, senioranalytiker i ABI Research.

Ifølge analyseselskapet har salget av ultrabooks vært høyest i Nord-Amerika, foran Vest-Europa og Asia/Stillehavsregionen. Et flertall av maskinene er kjøpt for personlig bruk.

    Les også:

Til toppen