FORBRUKERTEKNOLOGI

Bør du kjøpe Xbox?

I dag, torsdag 14. mars, skal spill-ingeniørene i Microsoft opp til eksamen. Svenneprøven heter Xbox, digi.no har testet den, og her er dommen.

14. mars 2002 - 06:13

Sonys Playstation 2 dominerer markedet for avanserte TV-spillbokser, men forklaringen på den enorme populariteten trenger ikke være mer komplisert enn at den japanske spillprodusenten har vært bortimot produktmessig enerådende på området ganske lenge.

Fra og med i dag vil vi imidlertid få de første svarene på Playstations (for ikke å si Xbox') reelle konkurranseevne.

Microsofts avdelinger over hele Europa dekker i dag bordet for gamer-feinschmeckerne, de som skal ha det beste av det beste hva gjelder spillutvalg, fet grafikk, ditto lyd, avanserte håndkontroller og det som måtte pønskes ut av tilleggsutstyr. Så spørs det da, om de lar seg imponere like lett som sine amerikanske likesinnede.

Microsoft Xbox.
Microsoft Xbox.

For i USA har lanseringen av Xbox vært en av de mer suksessrike debuter i spillverdenen noensinne. Fra de første konsollene havnet ute i butikkene den 15. november i fjor og frem til årsskiftet, ble det solgt halvannen millioner bokser, og hver amerikanske Xbox-kunde har i samme slengen i snitt kjøpt i overkant av tre spill.

Ingen annen spillkonsoll-ansering kan skilte med tilsvarende tall, selv om Playstation 2-konsollen solgte noe bedre i sine første uker enn det Xbox gjorde.

Nå skal Sony få kamp i Europa, men Microsoft gjør det ikke enklere for seg selv ved å prise sin utfordrer langt dyrere enn det rivalen selges for. Spørsmålet er om kundene kan overbevises om at Xbox er et så mye bedre kjøp at prisforskjellen kan forsvares. Playstation selges for rundt 2500 kroner i elektronikkjedene i Norge i dag, omtrent samme nivå vil Nintendos GameCube (retter seg imidlertid mot noe yngre spillere) havne på når den lanseres i mai, mens Microsoft forlanger rundt 4000 kroner for sin Xbox.

Dét er en ikke ubetydelig prisforskjell som naturligvis denne spilltester har gjort seg opp en mening om, men mer om det senere. Først skal vi se nærmere på spillboksens fysiske attributter, uten å skjele til pris.

Design
Utseendemessig er Xbox en stilig maskin (stiligere enn Playstation 2, synes vi, men smak er smak; vi er med andre ord klar over at andre spillanmeldere har kommet til en helt annen konklusjon), men den er nokså romstor - omtrent på størrelse med en VHS videospiller som du typisk fikk leid på videosjappa på åtti- og nittitallet, de som ble levert i svart plastkoffert, du vet.

Fra vår testing av Project Gotham Racing på Xbox. <i>Foto:  Øystein Kvistad</i>
Fra vår testing av Project Gotham Racing på Xbox. Foto:  Øystein Kvistad

Xbox-en er med andre ord ikke spesielt diskret, men stilren synes vi likevel at den er. Hele veien rundt er det rene, svarte flater, men topplokket er blitt stemplet ut med en stor 'X', som i skjæringspunktet i sentrum har fått plassert en irrgrønn ring oppå (type nerdumsk kitch) der Xbox-logoen har fått sin prominente plassering.

Plugg inn, slå på strøm, start spill
I fronten av spillboksen er DVD-skuffen plassert, den funker som en hvilken som helst DVD/CD-spiller, og i tillegg er det plassert fire utganger for håndkontroller. Bak er utgangene for tilkobling til fjernsynsapparatet eller videospilleren, og du kan du enten benytte SCART-inngangen eller trepluggsystemet direkte (rød plugg for høyre høyttaler, hvit for venstre og gul for video).

Her er det plugg inn og spill i vei, all the way, bruksanvisninger er overflødige.

Det har vært rettet en del kritikk mot utformingen på håndkontrollene (vår testmaskin er utstyrt med to) til Xbox, blant annet at knappene dels er feilplassert, at responsen ikke er hundre prosent og at håndsettet som sådan er i største laget. Selv om jeg er en brukbart vant Playstation-bruker skjønner jeg faktisk ikke denne kritikken. Alt nytt tar det tid å venne seg til, også hvilke knapper som gjør hva på en spillboks, men når du finner ut av det, så fungerer Xbox-en helt utmerket.

Størrelsen er heller ikke noe problem, jeg ville faktisk heller hatt en marginalt større og litt tyngre kontroller for enda bedre stabilitet, enn redusert de fysiske målene på Xbox-utstyret. Og nei, mine hender er verken unormalt store eller har andre lyter av ekstrem karakter... :-) Men én forbedring er det likevel åpenbart rom og behov for: Knappene burde vært noe mer "sklisikre" enn de er. Timer med TV-spilling gjør selv den mest dannede herre klam i nevene, og Xbox-kontrollene hadde tålt en runde med 'regummiering' og/eller 'rubbing'.

Playstation-kontrollerne er totalt sett marginalt bedre, men det er helt ubetydelig med tanke på hvilken spillplattform man skal velge.

Under skallet på Xbox-en skjuler det seg en kraftig datamaskin. Spillboksen er utstyrt med en åtte gigabyte stor harddisk, ethernet-kort/bredbåndsadapter, DVD-spiller (som Microsoft skal ha 450 ekstra kroner ut av deg før du kan bruke!), 733 megahertz Intel-prosessor, 64 megabyte minne og en 250 megahertz Nvidia grafikkbrikke - for å nevne noe. Det er ingenting å utsette verken på den teoretiske eller praktiske ytelsen i boksen, som gir en grafikkgjengivelse vi ikke har sett maken til på andre spillmodeller tidligere.

Fra vår testing av Project Gotham Racing på Xbox. <i>Foto:  Øystein Kvistad</i>
Fra vår testing av Project Gotham Racing på Xbox. Foto:  Øystein Kvistad

digi.no har testet Xbox på seks ulike spill; Project Gotham Racing (avhengighetsskapende bilspill), Fuzion Frenzy (haugevis med sprø minispill som knapt kan forklares, men 'Othello på syre' får kanskje tankene på glid?), Oddworld Munch's Oddysee (virkelig en rar eventyrverden, fascinerende sprøtt!), Blood Wake (du kjører speedbåt og knerter så mange andre sjøfarende som du rekker, på grensa til kjedelig, over grensa til det dumme), Amped Freestyle Snowboarding (snowboardspill i ekstremsportmarkedets eliteklasse), og Dead or Alive 3 (et grafisk sett ekstremt bra spill, men nærkontakt digitalslåssing med puppesvære damer er ikke denne anmelders favorittgren).

Alle spillene har det til felles at de rett og slett er pene, bildene gjengis med utrolig bra kvalitet og høy detaljrikdom. Spillkontrolleren reagerer dessuten umiddelbart og presist og gir deg de bevegelsene du ber dem om å gjøre, men enkelte spill (ikke minst Dead or Alive) stiller i overkant store krav til spillerens evne til å huske hvilke knapper og knappekombinasjoner som skal trykkes ned for å få ønsket reaksjon i spillet. Når antallet kombinasjoner passerer 20-tallet faller i hvert fall denne spilleren av lasset …

Det er ingen grunn til å tro at Microsoft kommer til å bli hengende etter erkerivalen Sony i tilbudsmengde, det være seg når det gjelder antallet spill, spillkategorier og spillkvalitet, selv om det ennå er slik at det foreligger flere spilltitler for Playstation-plattformen. Microsoft er og blir et programvareselskap, man har årelang erfaring med spillproduksjon for PC-plattformen, og spillprodusentene står i kø for å ta på seg oppdrag for det som til nå har vært verdens største rene programvareselskap. Microsofts spilliste kommer raskt til å vokse seg imponerende lang, det vet vi.

Og fremfor alt så skjønner også Microsoft at den virkelig store spillbølgen etter hvert kommer på og via nettet. Selskapet har derfor engasjert 27 spillprodusenter om utelukkende å utvikle nye online-spill for Xbox, og i tillegg jobber et ikke ubetydelig antall Microsoft-ansatte med å utvikle sine nettjenester for spillkonsollen.

De første online-spillene skal rulles ut før sommeren, påstår Microsoft, og spillene vil pakkes inn i allerede etablerte communities der likesinnede kan møtes i virtuelle spillebuler for å utkjempe slag, utveksle spillnyheter og meninger, lese spillanmeldelser, få support og råd og vink, laste ned nye biler til rallyspillet, nye figurer til strategi- og rollespillet, og naturligvis nye våpen til skytespillet og så videre og så videre.

Xbox er følgelig skreddersydd for bredbånds nettspill. Maskinen har som sagt en stor harddisk som kan lagre ulike episoder og nivå fra forskjellige spill, den har en ethernet-port som gir deg muligheten til å være påkoblet bredbåndsnettet til enhver tid, samt innstikkspor for sanntids tale hvis du ønsker å kommunisere med spillduellanter på andre siden av jordkloden (Xbox Voice Communicator ikke testet).

Men alt dette til tross, er Xbox så bra at det forsvarer en pris på rundt 4000 kroner mot de 2500 kronene du må ut med for en Playstation 2-konsoll?

Konklusjon:

Xbox er en bedre spillmaskin enn Playstation 2, og Microsofts boks kan godt prises høyere enn konkurrenten, men prisforskjellen er i dag for stor til at jeg vil råde deg til å kjøpe en Xbox nå. Hvis du vurderer å kjøpe deg et TV-spill og ennå ikke har gått til anskaffelse av et, ikke løp i butikken og kjøp den billigste maskinen ennå. Vent i noen måneder til Xbox er redusert med minst tusenlappen, og så kjøper du den.

Har du allerede investert i en Playstation 2 så har du antakelig gjort et godt kjøp (hvis du da ikke var blant de som betalte over 4000 kroner), og det er slett ikke et "must" å bytte den mot en Xbox. Begge spillkonsollene er utmerkede maskiner med et rikholdig utvalg spill, men Xboxen er hakket hvassere, og med softwareselskapet Microsoft som garantist på spillsiden, vil i hvert fall ikke Xbox på sikt bli underlegen konkurrentene i spillutvalg.

Summa summarum: Hvis du MÅ ha en Xbox NÅ, så er ikke 4000 kroner en ublu pris. Isolert sett er Xbox verdt sine fire tusenlapper, men så lenge den nesten like gode Playstation 2 selges halvannet tusen kroner billigere, så bør du vente til Xboxen prises nærmere 3000-kronersgrensa før du slår til. Den prisforskjellen fortjener faktisk Microsoft.

Markedet for cyberforsikring har endret seg mye på de snart ti årene det har blitt tilbudt i det norske markedet, skriver Thomas Tømmernes, IT-sikkerhetssjef i Atea, i denne kronikken.
Les også

Håpet er at flere bruker cyberforsikringen når uhellet er ute

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.