BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bortenfor boksen lokker Internett og et nytt brukermiljø

"Bortenfor boksen" var den røde tråden i den to timer lange talen til Apple-sjef Steve Jobs på MacWorld-messen i San Francisco. Apple lokker med skreddersydd Internett og et brukergrensesnitt like stilig som de nye boksene.

Eirik Rossen
5. jan. 2000 - 22:58

Jobs appellerte uhemmet til folks sans for smak og stil, og poengterte stadig vekk at Apple står for egenskaper som appellerer til alle i dataverden, fra nybegynnere til erfarne og profesjonelle brukere.

Apple utsatte de store maskinvarenyhetene. Den nye PowerBook "Pismo" - den bærbare modellen til det profesjonelle markedet - ble ikke nevnt, heller ikke to-prosessor G4-maskinen "Mystic". Jobs raste raskt gjennom de få rene produktnyhetene han hadde før han tok for seg hovedtemaet, hva som skjer bortenfor boksen.

På maskinsiden nevnte han dette:

  • Mange nye USB-produkter, for eksempel et mikroskop
  • Et bærbart tårn med fire RAID-disker, på tilsammen 100 GB, drevet av et PowerBook-batteri, og uten andre grensesnitt enn et par Firewire-utganger og en bryter
  • En USB flatsengscanner fra Canon, som ikke trenger annen strømforsyning enn den som leveres over USB-kabelen

På programvaresiden fortalte Jobs at IBMs talegjenkjenner ViaVoice nå er i handelen i Mac-utgave. Dessuten kunngjorde han Microsoft Internet Explorer versjon 5 og den sterkt oppgraderte kontorsuiten AppleWorks versjon 6. Den siste blir først tilgjengelig i februar.

Etter disse "kule produktene" la han fram Apples Internett-strategi. Apple har helt omorganisert sitt nettsted og lagt inn flere nye tjenester. To av disse er beregnet på å trekke også ikke-Mac-frelste til stedet. De andre er helt nye tjenester som krever at brukeren kjører versjon 9 av MacOS.

De to allmenne tjenestene appellerer direkte til folks gode smak og stilistiske sans. Den ene, iReview, tilbyr anmeldelser av nettsteder, fordelt på 15 hovedkategorier som film, nyheter, idrett og spill. Jobs mener at Apple har funnet en løsning som vil tiltrekke både nye og erfarne Internett-brukere til stedet. I dag tilbyr tjenesten anmeldelser av 250 nettsteder. Innen april vil det være 1000. Det er også en Amazon-inspirert egenskap som lar brukerne legge inn sine egne anmeldelser av nettsteder.

Den andre, iCard, ble presentert som en reaksjon mot det smakløse ved mange av dagens e-postkort-tjenester. iCard lar deg lage postkort med kunstneriske motiver, og sende dem direkte slik at mottakeren slipper å hente dem fra et nettsted.

De Mac-spesifikke Internett-tjenestene fra Apple.com er gruppert under merkelappen iTools. Foreløpig er det fire tjenester:

  • KidSafe er en modul som sikrer at dersom et barn har logget seg på en iMac eller annen nyere Apple-maskin med mulighet for flere personlige profiler, vil det bare få tilgang til de nettstedene som Apples kontaktnett av lærere og bibliotekarer i USA og Canada har godkjent. Foreløpig er det godkjent 50.000 nettsteder. Nye vil legges til i takten 10.000 per måned. Jobs mener dette fungerer langt bedre enn filtrering. Ordningen gjelder også chat rom, e-post og nedlasting. Det skal være umulig for barnet å fjerne KidSafe fra sin profil.
  • Mac.com er en egen gratis e-post-tjeneste for Mac-brukere
  • iDisk lar en Mac-bruker lagre inntil 20 MB i en mappe på en Apple-tjener på Internett. Mappen er delt i undermapper og fungerer og behandles på samme måte som andre mapper, med eget ikon på arbeidsflaten og dra- og slipp-egenskaper. Praktisk når du er på skole eller jobb, og vil arbeide videre med bestemte dokumenter når du kommer hjem.
  • HomePage er en standardisert måte å opprette egne hjemmesider på.

Jobs brukte den siste delen av talen til å demonstrere MacOS X ("X" uttales "ti" på norsk). Tjener-utgaven av dette systemet ble annonsert for et år siden. Klient-utgaven er nå i sin siste utviklingsfase. En beta er ventet til våren, og systemet vil selges fra sommeren. Først om et års tid vil det bli forhåndslastet på alle nye Mac.

Flere elementer av MacOS X er kjent. Kjernen, med kallenavn Darwin, er praktisk talt identisk med kjernen til Linux, og er tilgjengelig som åpen kildekode. På toppen av dette kommer tre standarder for multimedia og grafikk: PDF-baserte "Quartz" for todimensjonal grafikk (PDF er dokumentformatet til Adobe Acrobat), OpenGL for tredimensjonal grafikk og QuickTime for video og multimedia streaming.

For å gjøre det enklere for utviklere - og brukere - å forholde seg til overgangen fra dagens MacOS 9 til neste års MacOS X, er det implementert tre ulike programmeringsgrensesnitt. "Classic" kjører alle OS 9-applikasjoner, "Carbon" gjør det mulig å dra nytte av nye egenskaper ved versjon X og samtidig beholde kompatibiliteten med versjon 9, mens "Cocoa" er for dem som utelukkende vil dra nytte av alt det nye versjon X har å by på. Disse betegnelsene gir opphav til nye Apple-spesifikke ord. "Karbonisering" av en applikasjon vil si å tilrettelegge den for MacOS X. Microsoft Excel er ennå ikke "karbonisert". Det er derimot Internet Explorer 5.

Den store nyheten med MacOS X-klienten er brukergrensesnittet som også har fått sitt kallenavn: "Aqua" (dagens heter "Platinum"). Etter den omfattende demonstrasjonen å dømme, opphøyer Aqua det grafiske brukergrensesnittet til et nivå som nærmest kan karakteriseres som brukskunst. Her er ny stil og ny funksjonalitet i en forening som absolutt må kalles skjønn. Maskinenes og operativsystemets grafiske egenskaper utnyttes på en måte som er like stilistisk revolusjonerende som iMac og G3/4-maskinene var i sin tid.

En rekke av Apples ledende allierte var i salen, og så sammen med tilskuerne Aqua for første gang. Toppsjefen i Macromedia, Rob Burgess, var blant dem som ble kalt opp på scenen for å tilkjenngi sin umiddelbare reaksjon.

- Alt du ser her, er ting du har lyst på. Du ser på det, og du tenker: Dette er vakkert, sa Burgess.

Det veide opp for åpningens store flause: Voldsspillet Quake III skulle demonstrere den kraftige 3D-grafikken i MacOS X, men lot seg ikke laste.

Jobs framhevet til slutt at Apple er det eneste IT-selskapet som greier å leve helt i sin egen verden, med både egen maskinplattform og et betydelig innslag av egenutviklet programvare.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

- Det betyr to ting, sa Jobs. - Det betyr at vi er det siste selskapet som er i stand til å ta et helhetlig og selvstendig ansvar for kundens opplevelse. Dessuten trenger vi ikke samle et titalls partnere når vi skal innføre nye ting. Ingen kan skape nye ting på samme måte som Apple.

For to og et halvt år siden ble Jobs tilkalt tilbake til Apple for å redde stumpene av et talentfullt med skakkjørt selskap. Han insisterte på at lederjobben var midlertidig, og kalte seg "iCEO" for "interim chief executive officer". Nå er "i" blitt Apples tillegg for alt som har med Internett å gjøre, som i "iMac" og "iBook", og som i de nye tjenestene "iReview", "iCard" og "iTools".

- Jeg har endelig bestemt meg, sa Jobs til slutt. - Jeg stryker ordet "interim" i tittelen. Men den skal fortsatt hete iCEO.

(For ordens skyld: Artikkelforfatteren var ikke i San Francisco. Jeg sto i kulturverkstedet Månefisken i Oslo der Apple Norge viste talen i direkte satellittoverføring på storskjerm.)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra