JUSS OG SAMFUNN

Boxmans kjedebrev irriterer

I et leserinnlegg angriper en av digi.no sine lesere, Espen Krømke, Boxman for elektronisk kjedebrev-virksomhet.

Espen Krømke
20. nov. 1998 - 10:57

Espen Krømke kritiserer i sitt innlegg Boxman for å sende kjedebrev på e-post:

"

Boxman er et relativt nytt (i norsk sammenheng) nettsted for salg av musikk og multimedia på nettet. I denne forbindelsen har Boxman vært svært aktive annonsører på nettet, og vært både kreative og oppfinnsomme med såvel annonsenes utforming som idé.

Blant annet er det verdt å nevne samarbeidet deres med Radio 1s nettsted som går ut på at man ved ett klikk kan kjøpe den musikken som blir spilt på Radio 1 akkurat nå. Kreativ bruk av nettet spør du meg, og en artig idé.

Men nå har Boxmans markedsføringsaggressivitet så til de grader forbrudt seg mot god nettikette, og det med ett av de største problemene på nettet: Spam-mail.

Onsdag mottok alle registrerte kunder (og flere?) i Boxmans database en mail som følger:

"Nyttårshelgen på Island?

Nå kan du vinne en tur med opphold for to personer til Island. Andre premie er to flybilletter t/r New York, og tredje premie er en flybillett t/r Island. Alt du må gjøre for å delta er å sende denne mailen videre til minst en venn og ta med island@boxman.no på adresse-listen. Du kan lese mer om konkurransen og premiene her: www.boxman.no/index_2.asp?left_menu=cd/cd_menu_left.asp&right_
content=/boxnews_no/konkurranse/island.html

Vinnerne trekkes om ca 1 uke og da sender vi ut informasjon til deg dersom du deltar.

Vennlig hilsen
Boxman.no
Marianne Løvdal"

De av digi.nos lesere som har litt fartstid og erfaring på nettet ser umiddelbart problemet i mailen ovenfor, og behøver strengt tatt ikke lese mer av dette innlegget.

Men dersom du syntes dette ser ut til å være et kjempefint tilbud fra Boxman som du vil se mer til, les videre:

Tenåringsporno, kredittkortsvindel og Boxman:

Det er klart det er en masse folk der ute som har lyst til å vinne tur. Det er det som er hele problemet med denne type kjedebrev.

Disse folkene som svarer på dette er de samme som videresender all annen mail-kjedebrev og advarsler av typen "Ikke åpne mails som er tittelert 'happy holiday', dette er virus og vil ødelegge maskinen din". Dette er også de samme folkene som videresender mails med vedlegg på 3 megabytes videosnutter, etc.

Med andre ord: Dette er tankeløse folk som holder søppel i live.

I løpet av det nærmeste døgnet etter at denne mailen var sendt fra Boxman mottok jeg en kopi av mailen fire ganger videresendt fra diverse "venner". Jeg regner med at jeg må slette denne mailen et titalls ganger i uken som kommer.

Så blir jeg sittende der å slette Boxman-kopier sammen med annen spam-mail som tilbyr gratis beinhard live porno med jenter som det loves er knapt 18 år, bøker med titler som "narkotika-kokeboken" og "1000 måter å svindle kredittkort på" og dets like.

Så kan du si: "Men det er jo bra at firmaer gir bort verdifulle premier, hvorfor skal 'nettsamfunnet' nekte dem det?"

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Boxman kunne fint ha kvittet seg med disse reisene på annen måte. Det er en drøss kreative muligheter til å skaffe seg såvel omtale (positiv sådan) som feedback fra brukere og samtidig holdt seg innenfor god nettikette.

Det aller viktigste problemet med Boxmans utsendelse er imidlertid dette:

Dersom Boxman får komme unna med dette "markedsføringsfremstøtet" uten reaksjoner, vil dette bidra til å tøye vedtatt nettikette noe voldsomt. Andre som er ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon i sin bedrift får høre om/mottar dette fra Boxman, og ser det som en praktisk talt gratis måte å skaffe seg en masse besøk, oppmerksomhet og henvendelser på. Og alt som er gratis er bra. En god idé!

La oss ta et moderat regnestykke for å illustrere resultatet:

50 bedrifter henter i løpet av et år "inspirasjon" fra dette Boxman-tiltaket og lager sin egen kjedemail. Disse bedriftene har i snitt 2000 mailadresser hver til kunder i sin database. Vi er vel enige om at dette er relativt moderate tall?

La oss således si at kun 10% av disse kundenes vidersendte mail havner i undertegnedes mailboks via en venn av en venn av en venn av en eller annen. Videre begrenser vi problemet ytterligere ved at jeg kun får en kopi fra hver "tråd". Dette betyr at jeg i løpet av dette tenkte året vil motta:

50 bedrifter x 2000 adresser = 100.000 mails sendt ut fra bedriftene. Når jeg mottar ti prosent av dette er 10.000 mails i løpet av ett år!

Det betyr et snitt på godt over 833 mails i måneden, 208 mails i uken eller nesten 30 spam-mails hver eneste dag (ergo 90 mails på mandag dersom jeg ikke leser mail i helgen)!

Jeg konfronterte Marianne Løvdal i Boxman med mitt synspunkt på deres utsendelse, og hun kunne bl.a. gledelig opplyse om at de mottar i snitt 25 mails i minuttet på denne utsendelsen (og trodde at dette talte til hennes fordel.. sigh!). Dette skulle gi en viss indikasjon på at mine skisserte tall ovenfor slettes ikke er overdrevne. Videre vil nok ikke Boxman slette de adressene de mottar som svar på kjedemailen sin, men snarere bruke de i en senere masse-utsendelse, denne gangen til hundre tusen flere adresser...

Det jeg ønsker å oppnå med dette innlegget er to ting:

For det første vil jeg be alle som mottar slik mail i dag om å:

- ikke hjelpe avsender til å lykkes med slike aktiviteter ved å sende denne type mails videre til dine venner & kjente. Ved å snu ryggen til slike ting vil du i neste omgang få mulighet til å få dine gratis reiser på andre, mer nettvennlige måter.

- ta deg bryet med å kontakte kilden til denne type mail (dersom det kommer frem av mailen) og be dem reise dit peppern gror.

Dernest vil jeg be alle som sitter med markedsførings/kommunikasjonsoppgaver i bedrifter med tilgang på nettet i dag om at dette ikke er god praksis og ikke noen god idé. Vær så snill å fremstå som noe mer klarsynte og profesjonelle enn Boxman.

Takk for din oppmerksomhet.

"

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.