KARRIERE

Brå avgang for Opera-direktør

– At han erstattes er det beste for selskapet.

Mahi de Silva var CEO i Opera Mediaworks inntil i går.
Mahi de Silva var CEO i Opera Mediaworks inntil i går. Bilde: Selskapet
8. des. 2015 - 13:46

Mahi de Silva var inntil i går sjef for Opera Mediaworks, som har vært beskrevet som verdens største mobilannonsenettverk.

Han var tidligere CEO og medgründer i AdMarvel, et annonseselskap Opera Software kjøpte for rundt 130 millioner kroner i 2010.

Oppkjøpet var starten på det som skulle bli nettleserfirmaets viktigste inntektsgrunnlag, lagt til datterselskapet Opera Mediaworks – under ledelse av Silva fram til nå.

Mandag ble amerikaneren erstattet. Årsaken til det uventede lederbyttet fremstår som uklart.

Opera har i skrivende stund ikke oppdatert nettsidene sine, der han fortsatt står oppført som én av fire i konsernledelsen.

Toppsjef Lars Boilesen i Opera Software informerte i går at markedsdirektør Will Kassoy overtar som ny CEO for Mediaworks.

Det gjorde han i et kort blogginnlegg, uten å forklare årsak til det uventede lederbyttet.

Samme dag ble de ansatte informert.

– Går inn i ny rolle som rådgiver

Kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl ønsker ikke å svare på spørsmål fra digi.no om Silva er blitt presset ut av stillingen. Eller når han selv ble informert.

Hun bedyrer at Silva fortsatt er ansatt i selskapet. Det heter seg at han heretter får en rolle som «strategisk rådgiver». I hvilken kapasitet eller hvor lenge er det foreløpig ikke sagt noe om.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

– Har det vært konflikt mellom de Silva og andre i Opera-ledelsen?

– Skiftet er udramatisk. Mahi går inn i en ny viktig rolle og Will og hans lederteam forplikter seg til å være en del av Opera i flere år fremover, sier Greve-Isdahl.

– Hva er bakgrunnen for endringen?

– Strategien til Opera Mediaworks i 2015 har vært å satse på videoreklame på mobil. Dette har vist seg å være en riktig strategi, og vi har sett sterk vekst, spesielt de siste par månedene. Denne veksten er skapt av vår AdColony-platform, hvor Will Kassoy er øverste leder.

– I 2016 fortsetter vi å styrke vår satsning på videoreklame på mobil, og en stor del av investeringen og konsolidering av vår teknologi skjer rundt AdColony-plattfomen. Med dette som bakgrunn har vi konkludert med at et sjefsskifte, samt at Mahi går inn i en ny viktig rolle, er det beste for selskapet, svarer kommunikasjonsdirektøren.

Opera har det siste året rast på børsen. Aksjeverdien er nær halvert etter resultatvarsel og prognoser som har skuffet markedet. Signaler fra styret har også vært tolket som at de vurderer å legge til rette for et salg av selskapet eller deler av virksomheten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.