Bransjen avviser stup for ringetoner

Rettighetsorganisasjonen Tono mener ringetoner har gått av moten og spår at salget stuper i 2002. Aktørene selv rister på hodet.

I dagens Aftenposten hevder rettighetsorganisasjonen TONO at salget av ringetoner stuper. TONO tjente 10 millioner kroner på vegne av sine medlemmer i fjor, men tror det bare blir en til to millioner kroner i år.

Dette avviser bransjen på det sterkeste.

- Vi stusser litt over rapportene i forskjellige aviser om at ringetone-salget stuper. Ut fra våre egne tall og hva vi vet om konkurrentene, ser vi en utflating og kanskje et lite fall, forteller Per Einar Dybvik hos Schibsted Telecom-eide Inpoc, et av de tre største SMS-selskapene.

Dybvik forteller at ringetoner dessuten ikke utgjør så stor andel av SMS-markedet lenger, rundt ti prosent anslår han. Ringetone-salget svinger med musikksalget, mens salget av logoer er mer stabilt.

- Markedet for betalte SMS-tjenester vil eksklusiv moms komme opp i 350-400 millioner kroner i år, tror Dybvik.

Også Telenor Mobil avviser at ringetone-salget stuper.

- Alle produkter som blir populære opplever før eller senere en utflatning og et lite fall før salget stabiliserer seg, hevder Esben Turman Johnsen, informasjonsmedarbeider i Telenor Mobil, overfor digi.no.

Både Telenor Mobil og Inpoc forteller at det er nummeropplysning som nå er den største tjenesten, men begge er spente på hvordan salget av mer naturtro, polyfoniske ringetoner og MMS-beskjeder vil utvikle seg. Også Java-spill vil vokse raskt fremover, tror de to aktørene.

- Nye tjenester vil unektelig stjele noe oppmerksomhet fra andre, men det er altfor tidlig å si hvordan dette vil utvikle seg, sier Johnsen.

Til toppen