Bredbåndsbolaget utsetter interaktiv TV

Bredbåndsbolaget stopper nå utviklingen av interaktiv TV for å spare penger - mens andre gir gass. Samtidig mister 60 ansatte jobben.

Svenske Bredbandsbolaget og deres norske datterselskap Bredbåndsfabrikken hentet inn 2,4 milliarder kroner i september, og disse pengene skal holde til selskapet klarer å generere egne inntekter. Nå skal selskapet spare penger og sier opp 60 ansatte. De som sies opp har stort sett jobbet med utvikling av nye tjenester, blant annet video og interaktiv TV. For Bredbåndsbolaget selger 10 MBit-linjer som er raskere enn hva folk trenger til vanlig surfing. Selve ideen med selskapet var å selge video- og TV-sendinger.


Lenge stod utviklingen av slike tjenester stille for både Bredbåndsbolaget og deres konkurrenter. Men siden sommeren har mange film- og TV-selskaper fått opp farta. I USA har blant annet Intertainer begynt med video-på-bestilling over ADSL, og her i Norge planlegger NextGenTel det samme. Også Telenor demonstrerte det samme nylig.
<!-- Merk som Pass-thru HTML herfra -->

- Utviklingen går tregere enn ventet, så vi setter utviklingen av nye produkter for vårt IP-nett på hold. Vi ser at film- og TV-selskapene har endret holdning, men det er langt frem til kommersielle løsninger, sier Jarl Øverby, markedssjef i Bredbåndsfabrikken til digi.no.

Her i Norge blir det ikke noen oppsigelser, selskapet reduserte staben i februar og er nå bare 25 ansatte.

Totalt har Bredbåndsbolaget og deres datterselskaper installert sitt nettverk i borettslag som til sammen har 180.000 husstander. En av tre har så langt blitt en kunde, skriver svenske medier.

Her i Norge har selskapet 75 borettslag som kunder og 32 prosent av husstandene i disse har blitt kunder, forteller Øverby. Disse borettslagene ligger sentralt i Oslo og i Grorud-dalen.
Til toppen