- Bredbåndsmarkedet er fortsatt i startfasen

Den norske bredbånds-bransjen samles på Gardermoen for å belyse fremtidens digitale hjem og arbeidsplass.

Bredbåndsmarkedet er fortsatt et ungt marked og ingen vet hvilke teknologier, forretningsmodeller og tjenester som vil fungere i det lange løp. Det installeres fiber, bygges trådløse nett og samtidig viser Telenors kobberlinjer seg å kunne transportere stadig mer data.

Bredbånd er i ferd med å bli endel av infrastrukturen som alle landets innbyggere blir avhengig av. De uten tilgang til bredbånd vil i løpet av få år være avskåret fra et stort tilbud av moderne tjenester.

Skandinavias største bredbåndskonferanse tar nå turen til Gardermoen for å vise frem fremtidens digitale hjem og arbeidsplass. Bredbåndsdagen 2008 den 29. april samler alle aktørene i det norske bredbåndsmarkedet, og arrangeres av NIDAB Networking og EBL i samarbeid med Abelia, Norsk Bynettforening og Norges Velforbund.

Blant spørsmålene som deltagerne skal forsøke å besvare er:

  • Hvordan ser fremtidens digitale hjem ut?
  • Skal regjeringen garantere bredbånd til alle?
  • Hvordan ser fremtidens telemarked ut – hvordan skal operatørene tjene penger?
  • Hvor mange skal det være i et område for at det kan betale seg å bygge et fibernett?
  • Hvor lenge kan man klare seg med kobberledninger?
  • Hva blir det første nye innholdsmediet, som virkelig bruker fordelene ved bredbåndsnettet?

Det er første gang denne konferansen arrangeres i Norge. Tilsvarende konferanser avholdes imidlertid årlig i både Sverige og Danmark med opptil 800 deltakere.

Til toppen