Bringsværds digitale hjelper til Nettavisen

Forfatter Tor Åge Bringsværd mister sin digitale høyrearm når Pål Nisja går fra Gyldendal til Nettavisen. Samtidig mister Nisja sjansen til å være med å bygge opp "det digitale forlagshus".

Tor Åge Bringsværd er blant de norske forfatterne som tar Internett og web mest seriøst. På hans private hjemmesider finnes det en mengde materiale som er svært vanskelig å oppdrive i atombaserte medier, som for eksempel i bokform.

Men Bringsværd er ingen datafrik. For å bygge opp sine hjemmesider har han fått verdifull hjelp av webmaster Pål Nisja i Gyldendal Norsk Forlag. Nå skal imidlertid Nisja over til Nettavisen som prosjektleder.

- Jeg skal være potet, sier Nisja om sin ovegang.

- Jeg er ikke ansatt som journalist, selv om jeg også kan skrive. Det er først og fremst min kunnskap om design og html som jeg skal benytte i Nettavisen. Det ble litt ensomt i Gyldendal. Jeg savnet både miljø og nye utfordringer, sier mannen som ble hentet inn av Nettavisens Odd Harald Hauge som også tilfeldigvis gir ut bøker på Gyldendal (blant annet boken om Egil "Drillo" Olsen).

Noen utfordringer har Nisja imidlertid hatt i forlaget. Blant annet har han vært sterkt involvert i webkonkurransen "Det Gyldne Tre", som mer har utmerket seg med merkelig kategorisering av kandidater, enn sterk faglig vurdering av nettsteder. Dessuten er den siste runden i konkurransen fra februar, selv om den var lovet å gå månedlig.

Men utfordringen har også kommet fra forfattere som Torgrim Eggen, som legger ute hele årsproduksjonen sin av taler, innlegg og artikler, én gang i året på "The Egg Files" (se under relaterte nettsteder i høyre margen). Og Tor Åge Bringsværd som helst hadde sett at hjemmesidene hans oppdateres ukentlig.

- Han har ikke hatt mulighet til å legge ut ting selv. Jeg har håndkodet hele tida. Men nå ser den nye samarbeidspartneren Spray på muligheten for et eget publiseringssystem, forteller Nisja.

Norske Spray GK er blitt leid inn for å lage ny design for konsernet, ifølge webmasteren. Men, ifølge en pressemelding fra Spray GK selv, dreier det seg om mer enn det: Oppdraget innebærer at Spray GK skal utvikle en samlet Internett-løsning (hvor design bare er ett av elementene) for alle forlagene under Gyldendal-kategorien, inkludert Tiden Norsk Forlag.

Den nye nett-tjenesten, som skal bygges inn i et såkalt "digitalt forlagshus", skal integrere hele konsernets virksomhet, men samtidig åpne for individuell profilering av forfattere, litterære sjangere og det enkelte forlag.

Det innebærer at det er håp for Tor Åge Bringsverd også, som på sine hjemmesider beklager at Nisja forlater ham. "Dette er siste oppdatering før sommerferien slår badevannet i hodet på oss - og det er også (dessverre) siste gang jeg har glede av trøst og oppfinnsom assistanse fra min dataguru Pål Nisja - som nå vandrer fra de gyldendalske skoger til kontorlandskapet i Nettavisen (Akk, ja)."

Uansett er det verdt å følge med inn i Bringsværd for å lese hans interaktive roman "Faen. Nå har de senket takhøyden igjen. Må huske å kjøpe nye knebeskyttere" som ble skrevet så tidlig som i 1971 i bokform, med henvisninger frem og tilbake til ulike sider og seksjoner i boka. Nå ligger disse referansene selvfølgelig under hyperlenker.

Til høsten kan du sannsynligvis også få snakket direkte med Bringsværd i sitt eget chat-rom, hvis forfatteren får det som han vil.

Til toppen