BEDRIFTSTEKNOLOGI

Britney mest populær som ringelyd

Mobilportalen Jippii "tjener greit" på at folk laster ned ringelyder til mobilen. I tillegg får rettighetsorganisasjonen TONO en krone og tjue øre for hver nedlasting, slik at for eksempel Britney Spears får sin del av kaka.

Therese Werenskiold
4. juli 2000 - 10:30

- Selv om nordmenn ikke er fullt så mobilgærne som finner, har nett-tjenesten blitt tatt godt imot blant norske mobilbrukere, forteller Christian Karlsson til digi.no. Karlsson er sjef for mobilportalen Jippii i Norge.

Han kan ikke gi noen mer konkrete tall før halvårsresultatet til det finske morselskapet er offentliggjort, men sier at norske Jippii nå tjener greit på at folk laster ned ringelyder og logoer til mobiltelefonene. Noen salgsavdeling er ikke bygget opp ennå, men rekrutteringsprosessen er i gang, forteller Karlsson.

Det koster åtte kroner å laste ned en ringelyd fra Jippii.no. Og åtte kroner for en logo. Ikke rørende billig, men billig nok til at folk laster ned ringelyder i hytt og pine.

På nettstedet finnes det nå flere hundre ulike ringelyder og logoer. Foreløpig er det ikke mulig å komponere egne lyder eller logoer, men flere nye tjenester kommer i løpet av kort tid, lover Karlsson. Han understreker at disse tjenestene vil være mer interaktive enn de som finnes nå.

Logoene har Jippii rettighetene til selv, men lydene må selskapet betale for. Hver ringelyd har sin opphavsmann, og komponisten skal ha sin del av kaka.

Forrige fredag var det Britney Spears' siste hit "Oops!" som var mest populær blant brukerne. Den som laster ned Oops som ringelyd betaler åtte kroner til Jippii, som igjen betaler en krone og tjueen øre til TONOs finske søsterselskap. Jippii har inngått avtale med den finske TONO-søsteren for å kunne dekke hele Norden på enklest mulig måte.

- Man blir kanskje ikke så rik av å få låten sin spilt som ringelyd på folks mobiltelefoner, men det er mange som synes det er moro, sier Karlsson. Han forteller om en finsk pop-gruppe, 2Girls, som lanserte en av singlene sine først som mobil-ringelyd.

- Det gikk rett hjem i Finland. De fikk jo publisitet, uttaler han.

Inger Elise Mey.
Inger Elise Mey.

Inger Elise Mey i TONO sier at de lar nordiske selskaper få nordiske lisenser - for å gjøre det lettere for dem. Ellers blir det mye å administrere, og om selskapet betaler til et finsk eller norsk TONO-selskap, er likegyldig. Rettighetshaveren får pengene sine uansett.

TONO har fått en del avtaler på mobil-ringelydfronten den siste tiden. - Det var ikke så mye penger i dette før, forteller Mey til digi.no.

En ringelyd er en musikkfil. Nedlasting av ringelyder til åtte kroner kan ses på som kjøp og salg av musikkfiler. Dette er dessuten bare begynnelsen, tror Mey.

- Lydene blir mye bedre etter hvert, sier Mey og legger til: - Noen av de gamle Doors-låtene er jo som skapt for mobiltelefoner.

Men ikke alle musikere er like glade for ringelyd-trenden. ABBA har sagt nei, forteller Mey. - Benny og Bjørn har betakket seg, de vil ikke at deres åndsverk skal ende opp som mobil-lyd.

Mey er også enig i at rettighetshaveren ikke blir rik på mobil-lyder. Det er teleselskapene eller de som tilbyr nedlasting av ringelyder som tjener best på "musikk-salget".

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.