Brudd på sambandet med EUnet

- EUnet har det siste halvåret vært en maksimalt uheldig Telenor-kunde, sier informasjonsdirektør i Telenor Bedrift, Jan Kristensen til digi.no. Problemene toppet seg for EUnet onsdag med brudd i sambandet til USA.

Nettverkssjef i EUnet, Morten Reistad, sier til Nettavisen at sambandet falt ned klokken 00:04 natt onsdag, uten at EUnet mottok noen alarmer.

- Det jeg har å si om Telenor egner seg ikke på trykk, sier Reistad til avisen.

- De har greid å endre tilkoblingen mellom oss og deres nett, uten å gi beskjed. De har heller ingen dokumentasjon på dette internt. Han sier at EUnet nå vil skifte sambandsleverandør fra Telenor til ElTele Øst og svenske StockAB.

- Det har vært altfor mange feil av dette slaget, sier han.

Etter at Telenor-feilen i dag var rettet, oppsto det imidlertid en annen feil i Sverige, hos en annen leverandør, slik at EUnets kunder fremdeles ikke har samband til USA.

Informasjonsdirektør Jan Kristensen i Telenor Bedrift sier til digi.no at EUnet har vært "en maksimalt uheldig Telenor-kunde" det siste halve året. Dette har blant annet fått konsekvenser for Telenor i form av økonomisk kompensasjon i henhold til kontrakten.

- Vi mistet kontrakten med selskapet i begynnelsen av desember i fjor, sier Kristensen, som forklarer de tekniske problemene mellom de to bedriftene med feil som har oppstått et sted mellom Oslo og Finland.

Feilen som skjedde natt til onsdag, ble først meldt onsdag morgen, ifølge Kristensen, men for en annen linje enn der feilen virkelig lå. Da riktig linje ble meldt, brukte Telenor 20 minutter på å fikse feilen og sambandet var oppe like før klokken 12.

Kristensen sier at EUnet er en stor og viktig kunde for Telenor, og en kunde de gjerne skulle beholdt.

Til toppen