Bruk av RFID-brikker lønner seg

Den amerikanske butikkjeden Wal-Mart er godt i gang med RFID-brikker og melder om store gevinster.

Før var det nok å anta, nå skal alle investeringer lønne seg i rene kroner og det på ganske kort sikt før ledelsen sier ja.

Verdens største butikkjede, Wal-Mart, var den første store aktørene som satset tungt på bruk av RFID-brikker og nå legger selskapet frem tall som viser solide gevinster.

RFID-brikker er små radiobrikker som festes til kasser og varer. Antenner i tak, dører og varebiler kan så samle opp de unike ID-nummereen fra hver brikke, noe som gjør at IT-systemene i sanntid vet hva som er hvor.

Foreløpig er brikkene såpass dyre at billigkjeden Wal-Mart bare fester dem på kasser, ikke enkeltvarer. Det første målet har vært å øke salget ved å redusere antall varer som ikke er i hyllene. Med RFID-brikker på kassene har kjeden holdt orden på lageret i 12 butikker. Målet var at så få kunder som mulig skal få beskjed om utsolgt, du må vente på at vi får varer fra sentrallageret.

Wal-Mart fikk University of Arkansas til å studere 12 butikker med RFID og 12 butikker uten, skriver Computer Business Review Online.

Resultatet etter 29 uker var at butikkene med RFID klarte å kutte antallet ikke-salg som skyldtes utsolgt med 16 prosent. Butikker med RFID fikk etterfylt sitt lager tre ganger raskere enn de som bruker dagens system med strekkoder.

Wal-Mart erklærer testen som en suksess og støtte for sine omfattende RFID-planer. Innen neste måned skal Wal-Mart ha gått over til RFID-merking i 500 butikker. Wal-Mart har forlanget at de 130 største leverandørene merker sine varer med RFID-brikker og innen januar skal 200 nye leverandører ha innført RFID.

Til toppen