BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bruker blodårer til ID-kontroll

Tokyo universitetssykehus kutter ut fingeravtrykk, og bygger ID-systemet på gjenkjenning av blodårer.

Løsningen skal implementeres som adgangskontroll ved Tokyo universitetssykehus. Installasjonen blir Fujitsus første implementering for gjenkjennelse av blodårer som adgangskontroll ved et universitet eller sykehus, skriver selskapet i en pressemelding.

Tidligere har sykehuset brukt autentiseringsteknologi basert på fingeravtrykk som adgangskontroll. I lys av en ny lov om personvern som trådte i kraft i Japan i april 2005, ville universitetet finne en sikrere måte for å hindre uautorisert adgang og redusere faren for eventuell lekkasje av informasjon.

Teknologien leser først mønsteret i hånden som holdes opp foran ID-enheten. Deretter sammenlignes mønsteret mot allerede registrerte og forhåndsgodkjente mønstre.

Løsningens sikkerhetsnivå er delt inn i tre adgangsnivåer: Adgang til administrasjonsrommet, til utviklingsrommet og til serverrommet. En autentiseringsenhet har blitt installert ved inngangen til hvert rom.

Fujitsu arbeider for tiden med å videreutvikle løsningen og ser for seg i fremtiden å kunne tilby implementering i en rekke scenarioer, inkludert som en del av standard utrustning på personlige datamaskiner, kioskterminaler og konvensjonelle minibanker.

Mønstrene på blodårene i håndflaten er unike på hvert menneske. Bortsett fra i størrelse endrer de seg ikke i løpet av en persons levetid. Siden blodårene ligger på innsiden av huden og har en enorm mengde særegne karakteristikker er det veldig vanskelig å forfalske en identitet, noe som dermed muliggjør et ekstremt høyt nivå av sikkerhet.

Den berøringsfrie autentisertingsløsningen hevdes å ikke bli påvirket av faktorer som sårskader og hudavflass, eller av eksterne faktorer som kaldt vær.

Brukeren trenger ikke å ha direkte fysisk kontakt med enheten. Det er kun nødvendig å holde hånden foran den ID-enheten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.