Juss og samfunn

Bruker dataspill til å lære opp ungdom

Et nytt dataspill skal lære opp ungdom i å klage på MP3-spillere og mobiltelefoner som ikke holder mål.

Ungdom er den største målgruppen på kjøp av digitale dingser, men også den minst kravstore når utstyret viser seg å ikke holde mål på tekniske egenskaper.

Klager på mobiltelefoner ligger på andre plass hos Forbrukerrådet i antall henvendelser. Samtidig har ni av ti over 12 år i dag egen mobil, og muligheten til å klage og hvilke argumenter som kan brukes er derfor viktig å kjenne til.

Nå skal et nytt dataspill bevisstgjøre ungdomsskoleelever gjennom Forbrukerrådets nettspill «Sikker shopping».

Ifølge Aftenposten er spillet utviklet etter felles nordisk initiativ og skal brukes i alle de nordiske landene. Målet er å bevisstgjøre ungdom på hvilke plikter og rettigheter de har når de kjøper en vare.

Ofte foretrekker ungdom å få reparert utstyret ettersom både mobitelefon og MP3-spillere kan være lastet med personlige bilder og musikk.

Ungdom er storforbrukere av både MP3-spillere, PC-er, mobiltelefoner og digitale kameraer, og kjøpekraften er det ikke noe å si på. Ifølge en SIFO-undersøkelse har unge mennesker mellom 13 og 19 år i gjennomsnitt et personlig forbruk på 2 400 kroner i måneden.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra