Bruker rekordbeløp på lobbying

Facebook og Google påvirker amerikanske politikere som aldri før.

Bruker rekordbeløp på lobbying

Facebook og Google påvirker amerikanske politikere som aldri før.

Både Google og Facebook brukte i forrige kvartal rekordsummer på lobbyister. Det fremgår av en gjennomgang den amerikanske organisasjonen Consumer Watchdog har publisert.

Google brukte, i de tre månedene som ble avsluttet i juni, 2,06 millioner dollar på diverse lobby-fremstøt mot det amerikanske senatet. Dette tilsvarer11,3 millioner norske kroner. Dermed gikk selskapet forbi Microsoft hva angår pengebruk på lobbyaktiviteter. Software-giganten brukte i samme periode 1,85 millioner dollar på å påvirke amerikanske lovgivere.

Facebook brukte 320.000 dollar, 1,8 millioner kroner, i samme tidsperiode.

For Google var veksten i lobby-utgifter på 54 prosent målt i forhold til samme periode i fjor, mens Facebook i årets andre kvartal brukte omtrent like mye penger som i hele 2010. Dette fremgår av tall som det amerikanske senatet offentliggjør.

Techcrunch.com skriver at Google har fokusert sin lobby-strategi inn mot reguleringerne av nettreklame-markedet, opphavsrett og merkevarerett. Men også fornybar energi, ytringsfrihet og nettsky-problematikk har vært tema selskapet har brukt ressurser på å påvirke politikerne med.

I tillegg har Eric Schmidt, styreleder i Google, vært mye i senatet. Blant annet må han i september stille skolerett for å forklare seg om antitrust-anklagene mot selskapet. Det er med andre ord ventet at Googles pengebruk vil øke på dette området fremover.

Consumer Watchdog mener nå at Schmidt bruker så mye tid i Washington at han burde bli registrert som lobbyist.

Facebooks sin utgiftsvekst til lobbyister er også ventet å fortsette. I 2011 er det ventet at de vil bruke over en million dollar til sammen, blant annet for å påvirke om tema som patentreformer og globale reguleringer på nettilgang.

Til toppen