BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Brukerne våre er kresne

Operagründerens nye nettleser er klar med over 1 million muligheter for tilpasning.

Julie Evensen
6. apr. 2016 - 09:42

NEW YORK (digi.no): Etter ett års utvikling og 3 millioner nedlastninger er Vivaldi 1.0 endelig klar for lansering. Med over 1 million muligheter for tilpasning skal det være noe for enhver. Det inkluderer tastatursnarveier, plassering av faner, mulighet til å skrive notater i margen på sidene – og å lage et hieraki av åpne faner.

Se faktaboks for listen over funksjonalitet.

Vivaldi er en nettleser basert på webteknologi. Grensesnittet er laget med React, JavaScript og Node.js. Kjernen i nettleseren er Chromium.

«For våre venner»

Det er slagordet til Vivaldi, selvutnevnt til den mest brukertilpassede nettleseren, og fra Norden.

Vivaldis venner er avanserte brukere, teknologer som bruker mye tid på internett. De verdsetter en browser med funksjonalitet. Og de er veldig kresne skal vi tro administrerende direktør Jon von Tetzcher.

– Vi har ikke valgt de letteste brukerne. Men det er takket være dem at vi har klart å lage et produkt vi er stolte av.

Von Tetzchner utelukker ikke at andre også vil synes Vivaldi er et nyttig verktøy. – Målet er å gjøre surfing morsomt og effektivt for alle, sier han og legger til: – Men hvis du ikke kan svare på hvilken nettleser du bruker er det vanskelig å nå ut til deg.

Han tror mange vil dra nytte av løsningen, hvis folk først blir bevisste på at de kan velge. – Vi velger våre klær, hvor vi skal bo, hvilken bil vi skal kjøre, så hvorfor skal vi ikke være bevisste på hvilken nettleser vi bruker. Det er jo et av de verktøyene vi bruker aller mest.

Det er eksempelvis mange journalister, studenter og forskere som har meldt at de setter pris funksjonene som gir deg mulighet til å markere kildehenvisninger, skrive notater og det avanserte bokmerkingssystemet. Vivaldi har vært ute som testversjon i et år og har fått gode tilbakemeldinger, også i USA.

Bosatt i Boston, hovedsete i Oslo og Reykjavik

Jeg møter ham over en sen kaffe på Grand Central i New York. Von Tetzchner har vært i møter, er på vei til Washington D.C, så skal han til San Francisco. Det er tre år siden han flyttet med familien til Magnolia i Gloucester utenfor Boston. Her investerte han blant annet i et bed and breakfast-hotell fra 1880, som fungerer som kontorlokaler for Vivaldi – og som en inkubator for oppstartbedrifter, Innovation House.

– Det var naturlig å tenke nytt etter Opera, sier han. I omtrent et halvt år reiste han rundt i den vestlige delen av verden. Så falt valget på Boston.

Om Vivaldis planer og ambisjoner i USA er han nøytral. – Vivaldi er et internasjonalt selskap, derfor er det naturlig at vi er her også. Det meste av det administrative skjer herfra. Vivaldis hovedkvarter er i Oslo, med datterselskaper i Gloucester og i Reykjavik. Totalt er de 35 ansatte. Von Tetzchner er oppvokst på Island med norsk far. Senere dro han til Norge og tok master i informatikk ved UiO.

Han er lojal til sine hjembyer, selv om han nå bor på andre siden av Atlanteren. Gjennom egen inkubator har han nesten utelukkende investert i norske og islandske teknologibedrifter, ikke amerikanske.

– I USA er alt i en større skala, andre beløper og prosesser. Jeg liker å være med på å bygge fra det små. Ved å investere i mindre gründerbedrifter i Norge og Island kan jeg gjøre en forskjell, sier von Tetzchner.

Fra den travle kafeen på Grand Central tar han en pause fra snakkingen. Han kikker ut de store vinduene bak meg hvor dagslyset er i ferd med å forsvinne i horisonten av skyskrapere.

Nettleser-pioneren erindrer da han selv var ung gründer og etablerte Opera Software sammen med Geir Ivarsøy i 1995. Han har aldri lagt sjul på at han sluttet på grunn av uenighet med investorer om veien videre. Da hadde han jobbet i toppledelsen i 15 år, bygget opp et firma med 200 millioner brukere og 750 ansatte.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Vi er i verdens finanssenter, men von Tetzchner er ikke i New York for å søke finansiell støtte. Erfaringene han har gjort med finanspartnere tidligere har gitt ham en bismak, om konsekvensene av rask vekst for en liten bedrift og innflytelse fra risikokapitalister.

– Jeg legger meg aldri opp i eierskapet til bedriftene, sier Tetzchner. Han vil være en mentor, ikke legge seg opp i forretningsplan og strategiske valg.

Går rundt med noen få millioner

Erfaringene fra Opera har også gjort at han har valgt å fullfinansiere Vivaldi, helt på egen hånd.

Siden Vivaldi er en gratis må jeg spørre: Hvor mange brukere må dere ha for å få dette til å gå rundt? Hvordan tjener dere penger?

– Vi trenger noen millioner for å gå rundt og så tar vi det derfra. Vi tjener penger på søk og noen av bokmerkene vi inkluderer.

– Kan Vivaldi bli like stort som Opera?

– Det er ingen begrensninger på hvor langt vi kan nå, men vi synes det er riktig å fokusere på å nå noen millioner brukere og så ta det derfra.

Opera er en del av Vivaldi-historien

Arbeidet med Vivaldi startet i 2013, to år etter at Jon von Tetzchner forlot Opera Software. Men Opera er fortsatt en del av historien om Vivaldi.

Mange av Vivaldi-brukerne er tidligere Opera-brukere som, i likhet med von Tetzchner, ble skuffet da Opera valgte å gå mot et mer mainstream marked. – De var desperate i forhold til hvilken browser de skulle bruke. Så vi laget en browser for dem og for enhver som ønsker noe mer, sier han.

Også teamet bak Vivaldis består i hovedsak av tidligere Opera-ansatte.

– Det er klart det er en fordel at jeg kjenner de fra før og vet at de kan gjøre jobben. Jeg takknemlig for å ha med så mange dyktige utviklere og at de ønsker å jobbe i vårt team. Alle som jobber hos oss brenner for det vi gjør, de er fokusert og deler visjonen. Det er krevende å jobbe så tett på brukerne. Du må ønske å gjøre det. Det er ikke for alle. Mange dyktige designere synes selv de er best i verden, at de har rett. De lager teknologi som kundene skal like. Den holdningen passer ikke inn her i Vivaldi, sier Tetzchner. Vår holdning er at det finnes ikke én riktig måte. Fordi folk er forskjellige.

– Hvordan skal du si til en bevegelseshemmet person at mus er det beste verktøyet? Hvis finmotorikk er vanskelig, skal du da si til vedkommende at du må bruke mus. Eller til en svaksynt at skriftstørrelsen ikke kan endres?

Det er klart at von Tetzchner har sterke meninger om temaet.

Vivaldi har selvfølgelig en standardkonfigurasjon, men gir folk et valg om å overstyre denne for å tilpasse egne behov.

– Det burde vært naturlig, men vi ser i dagens teknologiverden at det går i retning standardisering, og at det forventes at brukerne må tilpasse seg teknologien, sier han.

Brukertilpasning har en pris

Å lage teknologi som er tilpasset er tidkrevende og kostbart.

– Du kan få alle slags kombinasjoner av utseende og funksjonalitet. Noen av kombinasjonene kan gå på bekostning av utseendet. Noen ganger kan de ikke «pent» design og funksjonalitet forenes.

Von Tetzchner mener at dette gjør Vivaldi til en nettleser for avanserte brukere.

– Vi har tro på at vi lager fine ting, men også at brukerne har meninger om hvordan vi skal lage vårt produkt, og det skal vi lytte til. Når det er uenighet om hvordan et produkt skal utvikles, så legger vi inn en mulighet for brukeren å ta avgjørelsen. De strategiske innovative forslagene kommer fra teamet, og så prøver vi det ut på brukerne. De fleste ideene kommer utenfra.

Versjon 1.0 kan lastes ned på vivaldi.com.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.