FORBRUKERTEKNOLOGI

Brukerstorm mot Spotify

Oppgitt over at musikken hakker.

Stemningen er dårlig i brukerforumet til Spotify. Selskapet vedkjenner at de har problemer, men sier ikke hva det skyldes.
Stemningen er dårlig i brukerforumet til Spotify. Selskapet vedkjenner at de har problemer, men sier ikke hva det skyldes. Bilde: Skjermbilde
11. feb. 2010 - 08:17

Den populære musikkstreamingtjenesten Spotify har tekniske problemer.

Svært mange brukere – både av den betalte premiumversjonen og gratisutgaven — opplever at musikken hakker.

Frustrasjonen er stor i tjenestens offisielle brukerforum, der enkelte brukere nå forteller at musikken stopper hvert femte sekund.

digi.no-lesere skriver til oss å forteller det samme. De opplever hyppige pauser i avspillingen, noe som gjør det uholdbart å lytte til musikken.

- Dette jobber vi med. Vi oppgraderer systemene våre, men det er en pågående prosess, skriver Andres Sehr, som er community manager i Spotify i forumet.

Han forteller at problemet oppstår i perioder når det er mange aktive brukere. Samtidig hevder Sehr at hakkingen kan oppstå som følge av at brukerne kjører andre bredbåndsintensive programmer.

Det er en forklaring brukerne selv ikke fester lit til.

- Dette skyldes ikke båndbredden til brukerne. Selv har jeg en 100 megabits-linje og når jeg tester har jeg 50 mbps både opp og ned. Hva er dette egentlig? Jeg finner meg ikke i å betale 100 kroner hver måned når sangene ikke lar selv spille av skikkelig, skriver en.

En annen bruker skriver: «Dette skjer hos meg også. Jeg har en 20 megabits-linje og ingen programmer som stjeler båndbredde i bakgrunnen. Last.fm fungerer helt fint. Dette vil jeg ikke tolerere særlig lenge.»

Diskusjonsforumet er fullt av lignende tilbakemeldinger.

- En mulig løsning er å redusere bruken av andre bredbåndsintensive programmer, og benytte seg av offline-modus i Spotify, men vi fortsetter å jobbe med å løse dette, forsikrer Spotify-representanten.

Utover denne beskjeden har ikke Spotify offisielt innrømmet at de har tekniske problemer. digi.no har forsøkt å få det svenske selskapet i tale, men har så langt ikke fått svar.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.