BSkyB vil vinne tyske TV-seere

Det britiske betal-TV-selskapet BSkyB og mediemogulen Rupert Murdoch (bildet) kjøper seg inn i betal-TV seksjonen til det tyske mediekonsernet Kirch. Prisen er 12 milliarder kroner.

British Sky Broadcasting (BSkyB) PLC skal betale 2,9 milliarder DM, eller rundt 12 milliarder norske kroner, for 24 prosent av KirchPayTV, og planlegger børsintroduksjon i 2003 for selskapet, melder nyhetsbyrået Bloomberg.

Kirch er Tysklands nest største mediekonsern etter Bertelsmann.

Det er for å utvide sitt europeiske marked utover Storbritannia og Irland, at BSkyB kjøper seg inn i avdelingen i det tyske mediekonsernet.

BSkyB betaler én milliard DM kontant for de 24 prosentene, en sum som vil komme fra salg av nye aksjer i BSkyB. I tillegg vil KirchPayTV få utstedt rundt 78 millioner nye BSkyB-aksjer, til en verdi av 622 millioner britiske pund, eller rundt åtte milliarder norske kroner. Det tyske selskapet vil etter dette sitte med omlag 4,3 prosent av BSkyB.

Rupert Murdoch-selskapet News Corp. eier 40 prosent av BSkyB.

BSkyB håper nå å bruke sin erfaring fra Storbritannia, hvor hele 30 prosent av husholdningene har betal-TV, og overføre denne kunnskapen til Tyskland, hvor seks prosent av husholdningene har betal-TV.

- Dette oppkjøpet gir BSkyB muligheten til å sikre sin posisjon i det tyske markedet. BSkyB har tro på å skape kun én merkevare og ha en klar agenda; å bygge KirchPayTVs forretningsområde, kombinert med erfaringen BSkyB har i å bygge en av Europas mest vellykkede betal-TV-selskaper. Dette skaper betydelige muligheter for vekst, sier chief executive i BSkyB, Tony Ball, i en pressemelding.

Ifølge Bloomberg har BSkyB og Kirch vært i samtaler siden oktober.

Til toppen