BT svelger MCI

British Telecommunications PLC (BT) og MCI Communications Corp (MCI) er på vei mot en sammenslåing med BT som overtagende selskap. Fusjonen beløper seg til kr 143 milliarder, og den nye telekolossen vil ha en samlet omsetning på kr 247 milliarder, 182.000 ansatte og en markedsverdi på svimlende kr 416 milliarder.

British Telecommunications PLC (BT) og MCI Communications Corp (MCI) er på vei mot fusjon. Søndag klokken 14:00 norsk tid vil BT holde en pressekonferanse i London hvor de vil bekrefte om det blir fusjon. MCI holder tilsvarende pressekonferanse klokken 20.00 norsk tid i New York.

BT kjøpte 20 prosent av MCI i 1994 for kr 26 milliarder ($4 mrd.) og vil nå kjøpe de resterende 80 prosent av aksjene i MCI for kr 143 milliarder ($22 mrd.). Etter at informasjon om en fusjon lekket fredag, skjøt MCIs aksjekurs opp $5 7/8 til $31 før aksjen ble suspendert på Nasdaq-børsen kl 13:30 New York tid. MCI innrømmet i en pressemelding at selskapet var i diskusjoner med BT og at samtalene ville være sluttført i løpet av helgen, men at selskapet ikke kunne garantere at det ble noen avtale.

Det fusjonerte selskapet vil bli en tele-gigant og det tredje største teleselskapet i verden etter japanske Nippon Telegraph and Telephone og amerikanske AT&T Corp. BT/MCI vil få en årllig omsetning på kr 247 milliarder ($38 mrd.), 182.000 ansatte og en markedsverdi på kr 416 milliarder ($64 mr.). Dermed får alliansen Global One - Deutsche Telekom, France Télécom og Sprint skikkelig konkurranse.

Fusjonen gir BT bedre innpass i det amerikanske markedet og er et mottrekk til AT&Ts inntreden i det britiske telemarkedet. Sammenslåingen vil også redusere BTs avhengighet av det britiske markedet. BT vil også overta MCIs eierandel i Rupert Murdochs News Corporation, noe som gir BT tilgang på evnen til å produsere innhold - en viktig ingrediens i fremtidens konvergerende tele-, data- og mediemarkeder.

Det største, potensielle hinder for fusjonen er av regulativ art. Det amerikanske kontrollorganet for kringkasting og tele, Federal Communications Commission (FCC), har en regel om at utenlandsk eierskap ikke kan overstige 25 prosent i amerikanske medie- eller kommunikasjonssselskaper. Allikevel har FCC åpnet for unntak i 25-prosentregelen om utenlandsk eierskap for eiere med åpne, konkurranseutsatte hjemmemarkeder.

Til toppen