Gartner mener at Windows Phone og BlackBerry vil slåss om tredjeplassen i smartmobilmarkedet i år. (Bilde: PantherMedia/James Steidl og digi.no)

Bunnmåling for Nokia

Til tross for økende salg av Windows Phone.

Gartner kom i dag med en analyse av mobilmarkedet i fjerde kvartal 2012. Analysen omfatter både totale mobiltelefonsalget og salget av smartmobiler.

Totalt så ble det solgt færre mobiltelefoner i forrige kvartal enn i samme kvartal i 2011. Det samme gjelder også når man sammenligner hele 2012 med hele 2011. Men dette skyldes en betydelig reduksjon i salget av enklere mobiltelefoner. Smartmobilmarkedet er i stadig vekst.

I fjerde kvartal av 2011 ble det solgt omtrent 150 millioner smartmobiler. Ett år senere var salget på 207 millioner enheter. Veksten på omtrent 38 prosent var likevel ikke like stor som veksten mellom tredje kvartal i 2011 og tredje kvartal i 2012, da salget økte med omtrent 47 prosent.

Veksten føre likevel til at en stadig større andel av mobiltelefonene som selges, er smartmobiler. I fjerde kvartal av 2011 var andelen på omtrent 31 prosent. I samme kvartal i 2012 var den økt til 44 prosent.

Det totale mobilsalget i fjerde kvartal av 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011.
Det totale mobilsalget i fjerde kvartal av 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011. Bilde: Gartner

Samsung fortsetter å ligge i tet, både når det gjelder salget av smartmobiler og mobiltelefoner generelt. Markedsandelen i det generelle mobilmarkedet gikk likevel noe ned, 0,3 prosentpoeng, fra tredje til fjerde kvartal i fjor. Nokias andel faller derimot med et helt prosentpoeng. Det er i stor grad Apple som overtar markedsandelene de andre taper, med økning på 3,2 prosentpoeng.

Det totale mobilsalget i 2012, sammenlignet med 2011.
Det totale mobilsalget i 2012, sammenlignet med 2011. Bilde: Gartner

ZTE, LG og Huawei følger på de neste plassene. Alle taper markedsandeler siden tredje kvartal. Ut fra listen har RIM forsvunnet, mens Sony har kommet inn og passert Motorola.

Smartmobiler

Gartner har ikke offentliggjort noen egen tabell over de enkelte leverandørenes salg av smartmobiler, men av pressemeldingen går det fram at den samlede dominansen til Samsung og Apple fortsatt vokser kraftig, fra 46,4 prosent samlet markedsandel i tredje kvartal av 2012 til 52,0 prosent i fjerde kvartal.

Samsung er fortsatt størst, med 64,5 millioner solgte smartmobiler i fjerde kvartal. Dette er 85,3 prosent flere enn i samme kvartal i 2011. Samsung har 42,5 prosent av det totale Android-markedet, og Gartner sier at selskapets Galaxy-varemerke er i ferd med å bli synonymt med Android-mobiler i tankene til forbrukerne. Ingen andre leverandører av Android-mobiler har mer enn seks prosent av markedet for Android-mobiler.

Apple solgte ifølge Gartner 43,5 millioner smartmobiler i fjerde kvartal, 22,6 prosent flere enn i samme kvartal i 2011. Apples salgsvekst var altså lavere enn den totale veksten i markedet, noe som har ført til at markedsandelen falt fra 23,6 prosent til 20,9 prosent fra fjerde kvartal i 2011 til samme kvartal i fjor.

Salget av smartmobiler, fordelt på plattform, i fjerde kvartal av 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011.
Salget av smartmobiler, fordelt på plattform, i fjerde kvartal av 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011. Bilde: Gartner

Gartner skriver i pressemeldingen at forbrukerne i stor grad foretrekker å kjøpe de billigere iPhone 4 og 4S-modellene, framfor den nyere iPhone 5-modellen. Analyseselskapet har dessuten registrert at den nye iPad Mini har skapt et dilemma for en del eiere av iPhone 4 og 4S, når de må velge om de skal oppgradere mobilen til iPhone 5 eller i stedet kjøpe seg det nye nettbrettet.

Huawei har nå klatret opp på en tredjeplass etter det Gartner omtaler som et godt kvartal for selskapets smartmobilsalg. Selskapet solgte 27,2 millioner smartmobiler i fjerde kvartal, noe som er 73,8 prosent flere enn i samme periode i 2011. Gartner mener at nye og dyrere produkter fra Huawei kan bidra til ytterligere styrking av markedsandelene i 2013.

Om Nokia skriver Gartner at selskapets generelle mobilsalg har blitt forbedret det siste kvartalet på grunn god mottakelse av selskapets Asha-modeller, men også på grunn av lanseringen av nye, Windows Phone 8-baserte Lumia-modeller. Men på grunn av svikten i salget av Symbian-baserte smartmobiler, solgte selskapet hele 53,6 prosent færre smartmobiler i 2012 enn i 2011.

Plattformer

Markedsandelen til Android har vokst fra 51,3 prosent til 69,7 prosent fra fjerde kvartal i 2011 til samme kvartal i fjor. Dette er likevel en nedgang på drøyt to prosentpoeng sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Lanseringen av iPhone 5 er hovedårsaken til denne nedgangen.

Markedsandelen til iOS spratt opp fra 14 prosent i tredje kvartal til 20,9 prosent i det fjerde. Andelen ble likevel lavere enn i fjerde kvartal av 2011, da den var på 23,6 prosent.

BlackBerry har fått merke at fornyelse er nødvendig for å beholde markedsandelene. Salget har nesten blitt halvert på et år, og mens markedsandelene har blitt enda mer redusert. Selskapets nye BB10-system ble nylig offisielt lanser, men noen særlig positiv effekt på salget vil det trolig ikke få før i andre kvartal i år.

Dermed står BlackBerry i fare for å bli passert av Windows Phone, i alle fall midlertidig. De første Windows Phone 8-baserte enhetene kom i salg i november, og dette bidro til at salget av Windows Phone-baserte smartmobiler økt fra 4,1 millioner i tredje kvartal til 6,2 millioner i fjerde kvartal, en økning på 51,2 prosent. I den samme perioden vokste det totale smartmobilmarkedet med 22,7 prosent.

Det er helt klart Nokia som har størst suksess med Windows Phone. 4,4 millioner, eller enn 71 prosent av alle Windows Phone-enhetene som ble solgt i fjerde kvartal, ble levert av det finske selskapet.

– 2013 vil bli året hvor det tredje økosystemet stiger fram, etter hvert som kampen mellom BlackBerry 19 og Windows Phone intensiveres, sier Gartner-analytikeren Anshul Gupta i en pressemelding.

– Etter hvert som mobiloperatører og -leverandører merker presset av den sterke Android-veksten, vil alternative operativsystemer som Tizen, Firefox, Ubuntu og Jolla forsøke å kjempe til seg en mulighet til å posisjonere seg som lønnsomme alternativer, sier Gupta.

    Les også:

Til toppen