FORBRUKERTEKNOLOGI

Burgerbar vil bestikke bloggere

McDonalds er et av flere selskaper som vil betale bloggere for omtale og produktplassering.

19. okt. 2006 - 10:12

Bloggerne har fått mye oppmerksomhet av pressen de siste årene og nå kommer også næringslivet, på godt og vondt.

Bloggere skriver for det meste om ting de liker og for å ha det gøy, men noen av dem går nok rundt med et lite ønske om å tjene noen kroner på bloggen sin. Det vitner i hvert fall alle tekstbaserte annonser fra Google Adsense og Affiliate Reklame om.

Nå prøver blant annet hurtigmatkjeden McDonalds seg på en ny markedsføringsmetode. De oppfordrer bloggere til å ta bilde av McDonalds-burgerne de spiser og legge det ut på bloggen sin. Til gjengjeld vil de betale ti dollar til bloggeren gjennom PayPal.

Bloggere som vil ofre sin integritet i bytte mot matpenger kan sjekke ut McDonalds tilbud her. McDonalds har ikke satt noe krav om at man må skrive pent om dem eller maten for å få pengene.

Kampanjen kjøres i samarbeid med nettstedet Creamaid.com som også har laget en tilsvarende kampanje for ølprodusenten Heineken. De håper på å overbevise markedet om hvordan såkalte samtaler («conversations») med kundene kan brukes for å skaffe verdifulle tilbakemeldinger fra kundene, samtidig som de bygger opp kundelojalitet.

Oppdatert 20. oktober 2006 14:30:
McDonalds har i ettertid kontaktet digi.no for å fortelle at de ikke har noe som helst med denne kampanjen å gjøre. Den får stå for selskapet bak Creamaid.coms egen regning og McDonalds kan på ingen måte garantere at bloggerne vil få utbetalt det kampanjen lover.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra