Bygger 3D-standard inn i Chrome

Google vil snart kunne levere nettleseren dobbel støtte for 3D-grafikk.

Googles nettleser, Chrome, kommer etter hvert til å leveres med støtte for to ulike teknikker for å vise 3D-grafikk i webapplikasjoner, WebGL og O3D.

O3D-støtten har Chromium-prosjektet allerede for en stund siden begynt å bygge inn. Dette er en åpen kildekodebasert teknikk som Google selv har utviklet. Den er foreløpig bare tilgjengelig som en plugin for en del andre nettlesere.

Denne uken ble det også mulig å kompilere Windows-versjonen av nettleseren med foreløpig WebGL-støtte. Detaljene om dette finnes her.

Google ønsker å bringe webapplikasjoner som er basert på åpne standarder opp på et nivå hvor de kan utføre tilnærmet det samme som vanlige, installerte applikasjoner. Dette krever at det legges til en del mer funksjonalitet i nettleseren.

Et nesten samlet korps av nettleserleverandører har gått inn for å utvikle WebGL, en åpen standard for å gi webapplikasjoner tilgang til å vise maskinvareakselerert, pluginfri 3d-grafikk. WebGL spesifiseres under ledelse av Khronos Group og ventes ferdig til våren.

Det er uklart om Google bare har tatt i bruk WebGL-implementasjonen til WebKit, som Chrome bygger på, eller om Chromium-prosjektet har laget en egen eller modifisert implementasjon.

Også Mozilla er godt i gang med å bygge inn støtte for WebGL. Trolig vil dette være en del av Firefox 3.7, som etter planen skal lanseres i løpet av første halvdel av 2010.

    Les også:

Til toppen