Skjermen kan prøves ut ved Nokias forretning i kjøpesenteret Byporten i Oslo. (Foto: Back)

Bygger interaktive vinduer for Nokia

Slik lager liten Oslobedrift giganiske touchskjermer.

Kommende mobilmodeller fra Nokia kan nå prøves ut i gigantformat ved selskapets konseptbutikk på Byporten kjøpesenter i Oslo sentrum.

Det lille Oslobaserte IT-selskapet Back har designet og produsert vindusflater som gjør det mulig for forbipasserende å utforske telefonens grensesnitt.

- Teknologien består av en millimeter tykk touchfolie som settes på innsiden av vinduet. Folien kjenner elektrostatisk informasjon fra fingrene gjennom glasset. Den fungerer som en touchskjerm på en iPhone, forteller daglig leder og IT-gründer Thomas Nesse til digi.no.

For butikken er det en stor fordel at dyrt utstyr plasseres bak vinduet. Man unngår hærverk, og løsningen kan være tilgjengelig døgnet rundt.

Helt likt en iPhone er det imidlertid ikke. Slik det er nå støtter ikke skjermen flere enn ett trykkpunkt samtidig.

Grunnen til det er ifølge Nesse at løsningen benytter Windows Vista.

- Rent teknisk kunne løsningen også hatt multitouch slik iPhone har, men Windows støtter ikke dette før i Windows 7, forklarer han.

Selve folien stammer fra en engelsk leverandør, avslører han. Denne er koblet til en PC via en USB-kabel. Maskinen ved Byporten er helt standard hyllevare som kjører Windows Vista.

Løsningen for Nokia baserer seg på programvare fra det belgiske selskapet Create Multimedia. Back har videreutviklet løsningen på oppdrag fra mobilprodusenten.

- Dette er skrevet i Flash. Det er Flash vi hovedsaklig jobber med.

- Finnes tilsvarende løsninger andre steder?

- Ikke som jeg kjenner til. Noen jobber med løsninger som blant annet baserer seg på infrarødt, men vår løsning har mye bedre presisjon, hevder Nesse.

Selv har han bakgrunn som multimedieutvikler og flashprogrammerer, mens kollega Lars-Petter Garen er interaksjonsdesigner. Sammen startet de selskapet i fjor høst. Rundt nyttår kjøpte de inn et touchvindu til kontoret, og har siden forsøkt å skaffe seg kunder.

Løsningen for Nokia er den første de har laget for en større kunde, men Back-sjefen opplyser at de har flere interessenter.

- Vi skal også gjøre et stunt i forbindelse med utstillingen til avgangsstudenter ved Westerdals School of Communication neste uke. Vi jobber også med et par andre kunder, blant annet innen turistinformasjon, sier han.

Prisen på touchfolien er ifølge Nesse på rundt 14.000 kroner. I tillegg trenger man en PC og skjerm eller projektor. Sist men ikke minst trengs programvaren for selve brukerinteraksjonen.

Det leveres trykkskjermer basert på dette oppsettet i størrelser fra 30 tommer til opptil 100 tommer, forteller gründeren.

- Hvilke andre bruksområder har slike løsninger?

- Dette kan blant annet kombineres med webkamera, slik at brukere kan sende hilsener. Andre muligheter er konkurranser, spill, eller muligheter for vindusshopping der brukeren blar i en katalog av produkter. Da kan brukeren bestille mer informasjon eller bestille varen direkte, sier Thomas Nesse.

Her er en video Back har laget av løsningen:

Til toppen