Juss og samfunn

CAG kaprer Bonnier-selskaper

Computer Advances Group ASA har solgt sitt administrasjonssystem, Digital Traffic & Billing, til det svenske radioselskapet Mix Megapol, som er et heleid datterselskap av Bonnier. I forrige måned ble den samme programvaren solgt til svenske TV4, der Bonnier eier 17 prosent.

Eirik Flaa
11. juni 1997 - 09:00

Computer Advances Group har med sitt Digital Traffic & Billing reklamestyrings-system lenge vært store på kabel-TV-markedet. Blant annet er det inngått kontrakter med amerikanske giganter som TCI og Time Warner/CNN. På radiomarkedet har selskapet også vært inne, men kun med et mindre omfattende programstyringsverktøy.

Nå er den første versjonen av Digital Traffic & Billing (DTB) solgt til det svenske radioselskapet Mix Megapol, et heleid dattersleskap i Bonnierkonsernet. Mix Megapol har 13 lokale radiostasjoner, og den foreløpige kontraktverdien er på 600.000 kroner.

- 600.000 kroner er ikke så mye, men det viktigste for oss er å ha fått en pilotkunde på radio, sier økonomidirektør i CAG, Ørjan Gjerde, til digi. Han håper at selskapet snart skal kunne kapre en pilotkunde også i USA, for det er på det markedet det virkelig er penger å hente.

Totalt finnes det omtrent 11.000 amerikanske radiostasjoner, og Gjerde mener at potensialet for reklamestyringsverktøyet er minst like stort på radiomarkedet som på kabel-TV- markedet.

- Vi har bare foretatt små justeringer på kabel-TV-versjonen for å tilpasse den til radiostasjoner. Får vi gjennombrudd i dette nye markedet kan det bli god butikk, sier Jarde som forklarer at programvaren vil selges for 100-500 000 kroner per lisens.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra