Computer Advances Group har med sitt Digital Traffic & Billing reklamestyrings-system lenge vært store på kabel-TV-markedet. Blant annet er det inngått kontrakter med amerikanske giganter som TCI og Time Warner/CNN. På radiomarkedet har selskapet også vært inne, men kun med et mindre omfattende programstyringsverktøy.
Nå er den første versjonen av Digital Traffic & Billing (DTB) solgt til det svenske radioselskapet Mix Megapol, et heleid dattersleskap i Bonnierkonsernet. Mix Megapol har 13 lokale radiostasjoner, og den foreløpige kontraktverdien er på 600.000 kroner.
- 600.000 kroner er ikke så mye, men det viktigste for oss er å ha fått en pilotkunde på radio, sier økonomidirektør i CAG, Ørjan Gjerde, til digi. Han håper at selskapet snart skal kunne kapre en pilotkunde også i USA, for det er på det markedet det virkelig er penger å hente.


Totalt finnes det omtrent 11.000 amerikanske radiostasjoner, og Gjerde mener at potensialet for reklamestyringsverktøyet er minst like stort på radiomarkedet som på kabel-TV- markedet.
- Vi har bare foretatt små justeringer på kabel-TV-versjonen for å tilpasse den til radiostasjoner. Får vi gjennombrudd i dette nye markedet kan det bli god butikk, sier Jarde som forklarer at programvaren vil selges for 100-500 000 kroner per lisens.