NetComs resultat før skatt endte på 331 millioner kroner, mot 103 millioner i 1998, mens salget sluttet på 2,494 millioner kroner i 1999 som er en økning fra 2,032 millioner kroner i 1998.
Resultatet var i underkant av forventningene på 364 millioner kroner, ifølge estimat Reuters har innhentet fra ti norske og utenlandske analytikere.
Administrerende direktør i NetCom, Terje Christoffersen, forventer tilsvarende resultatframgang i år, men tror ikke det er mulig å hente nye kunder i markedet i samme antall som i fjor.
- Vi merker at det er tyngre å selge nye abonnement og det er ikke mange som mangler mobilabonnement med en penetrasjon på godt over 60 prosent, sier han.
Christoffersen tror veksten for selskapet i hovedsak vil komme på nye tjenester som kundene henter fra mobiltelefonen, og dette forsøker NetCom nå å posisjonere seg for.
Les om samarbeidet med Merkantildata:Selskapet satt med i underkant av 750.000 kunder ved årsskiftet, og disse ringte for gjennomsnittlig 322 kroner i 1999, hvorav kontantkortkundene forbrukte 144 kroner og abonnementskundene ringte for 445 kroner.
Skal selge mobil og telefoni i pakker
Tekstmeldinger utgjorde syv prosent av selskapets inntekter i hele 1999, og hele ni prosent i fjerde kvartal da selskapet hentet 60 millioner kroner av en omsetning på 658 millioner kroner fra SMS.
NetComs strategi styres nå mer og mer rundt mobiltelefoni og Internett. Selskapet har nylig lansert seg som egen ISP og har så langt fått 10.000 kunder, og det bygges stadig nye tjenester rundt Internett og mobiltjenester. Ungdomstjenesten Mother har siden i fjor sommer fått over 50.000 registrerte brukere, og NetComs nye kontantkorttjeneste @Kontant har på få uker fått 10.000 registrerte brukere.
Selskapet har også åpnet for tre nye tjenesteleverandører på sitt mobilnett, Site Communications, Tele 1 Europe og GTS, som alle i løpet av noen måneder vil lansere egne tjenester. Dette, sammen med at Sense har inngått tilsvarende avtale med Telenor Mobil, øker konkurransen i mobilnettet, sier Christoffersen.
Han ser de fire nye selskapene mer som konkurrenter til Telenors 70 prosent av markedet, fremfor NetComs markedsandel på 30 prosent.
- Men vi er forbredt på at den harde konkurransen i det norske mobilmarkedet skal bli enda hardere, sier han.