BEDRIFTSTEKNOLOGI

Christoffersen tredobler overskuddet

NetComs stødige trav mot pluss fortsetter etter at selskapet tredoblet overskuddet i 1999 sammenliknet med 1998. Inntektene økte med 29 prosent siste år til 2,5 milliarder kroner. Syv prosent av selskapets inntekter i fjor kom fra SMS-meldinger, til sammen 175 millioner kroner.

Frode Eriksen
15. feb. 2000 - 11:10
NetCom

Reuters

Terje Christoffersen

- Vi merker at det er tyngre å selge nye abonnement og det er ikke mange som mangler mobilabonnement med en penetrasjon på godt over 60 prosent, sier han.

Les om samarbeidet med Merkantildata:
Skal selge mobil og telefoni i pakker


Tekstmeldinger utgjorde syv prosent av selskapets inntekter i hele 1999, og hele ni prosent i fjerde kvartal da selskapet hentet 60 millioner kroner av en omsetning på 658 millioner kroner fra SMS.

NetComs strategi styres nå mer og mer rundt mobiltelefoni og Internett. Selskapet har nylig lansert seg som egen ISP og har så langt fått 10.000 kunder, og det bygges stadig nye tjenester rundt Internett og mobiltjenester. Ungdomstjenesten Mother har siden i fjor sommer fått over 50.000 registrerte brukere, og NetComs nye kontantkorttjeneste @Kontant har på få uker fått 10.000 registrerte brukere.

Selskapet har også åpnet for tre nye tjenesteleverandører på sitt mobilnett, Site Communications, Tele 1 Europe og GTS, som alle i løpet av noen måneder vil lansere egne tjenester. Dette, sammen med at Sense har inngått tilsvarende avtale med Telenor Mobil, øker konkurransen i mobilnettet, sier Christoffersen.

Han ser de fire nye selskapene mer som konkurrenter til Telenors 70 prosent av markedet, fremfor NetComs markedsandel på 30 prosent.

- Men vi er forbredt på at den harde konkurransen i det norske mobilmarkedet skal bli enda hardere, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.