BEDRIFTSTEKNOLOGI

Chrome-suksess for Acer

Dekker opp for noe av nedturen til Windows 8.

Acer C7 Chromebook står for mellom fem og ti prosent av PC-produsentens salg i det amerikanske markedet og har opplevd en helt annen suksess enn selskapets Windows 8 maskiner. Kan de enkle og billige nett-PCene bli redningen for PC-produsentene?
Acer C7 Chromebook står for mellom fem og ti prosent av PC-produsentens salg i det amerikanske markedet og har opplevd en helt annen suksess enn selskapets Windows 8 maskiner. Kan de enkle og billige nett-PCene bli redningen for PC-produsentene? Bilde: Acer/Google
29. jan. 2013 - 08:26

PC-produsenten Acer har opplevd to år på rad med negative resultater, og opplever nå nedgangen i PC-salget med full effekt. Men det finnes lyspunkt. Ifølge Bloomberg News opplever den taiwanske produsenten stor suksess med bærbare PCer som kjører Googles operativsystem Chrome.

Denne kategorien står nå for mellom 5 og 10 prosent av Acers totale PC-salg til det amerikanske markedet etter at de lanserte kategorien i november i fjor. Det opplyste selskapets toppsjef Jim Wong i et intervju. Men andelen er ventet å stige betydelig ettersom Acer planlegger å ta Chrome-maskinene til andre markeder.

I skyggen av Windows 8s så langt manglende suksess, og evne til å sparke liv i et slapt PC-marked, ser produsentene på alternative plattformer. I begynnelsen av januar ble det kjent at den mest solgte PC-en til det nettbaserte supermarkedet Amazon.com er en Chromebook fra Samsung. Det spesielle med disse maskinene er at de stort sett bare bruker nettleseren og nettbaserte tjenester, er svært billige.

Listeprisen på den nevnte Samsung-maskinen, som leveres med en skjerm på 11,6 tommer, en SSD-disk på 16 GB, men med 2 års gratis bruk av 100 GB via Google Drive, er på 249 dollar. Men på grunn av sterk etterspørsel må man ut med 317 dollar, 1750 kroner (uten norske avgifter, vel og merke).

– Windows 8 har i seg selv ikke vært en suksess. Hele markedet kom ikke tilbake til vekst etter at Windows 8 ble lansert, og det er en enkel måte å bedømme suksess, sier Wong til Bloomberg News.

Samtidig har Chromebook en stor fordel: OS Google, som eier Chrome, krever ikke at produsentene verken betaler for lisenser eller bruker markedsføringspenger for å støtte oppunder plattformen.

Dermed blir regnestykket for marginskviste produsenter ganske tiltalende. Dessuten har Chromebook blitt en hit hos tunge nettbrukere i både utdannings- og bedriftssektoren.

– Markedsføringen og promoteringen har ikke vært så bred som for Windows 8, så å nå denne granden av suksess er oppmuntrende, sier Wong til Bloomberg News.

Via nettsidene til Google er det nå tre Chromebook-modeller tilgjengelig: To fra Samsung og en fra Acer. Sistnevnte er imidlertid bare tilgjengelige i USA, Frankrike, Nederland og Storbritannia mens de to Samsung-maskinene bare kan bestilles fra USA eller Storbritannia. Listen med produsenter er imidlertid ventet å vokse.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.