BEDRIFTSTEKNOLOGI

Cisco avvikler sin e-posttjeneste

Cisco Mail ble lansert i november 2009 for å konkurrere med Google og Microsoft.

Etter 13 måneder på markedet avvikles Cisco Mail. Den webbasert e-postløsningen for bedrifter skulle gi brukerne tilgang til e-post fra pc-en eller fra en smart mobiltelefon.
Etter 13 måneder på markedet avvikles Cisco Mail. Den webbasert e-postløsningen for bedrifter skulle gi brukerne tilgang til e-post fra pc-en eller fra en smart mobiltelefon. Bilde: Cisco
24. feb. 2011 - 10:51

I november 2009 holdt Cisco en av sine mer storstilte lanseringer: blant annet Cisco show and Share («Youtube for bedrifter»), søkbar video, lynmelding med tilstedeværelse og Webex Mail, en skytjeneste for e-post i bedriftsmarkedet som skulle konkurrere med Google og Microsoft.

    Les også:

I et blogginnlegg skriver Ciscos samhandlingssjef Debra Chrapaty at tjenesten, som i dag heter Cisco Mail, skal avvikles.

Chrapaty forklarer at Cisco Mail har vært testet av et begrenset antall kunder i tretten måneder.

– Produktet har vært godt mottatt, men vi har lært at kunder heller ser på e-post som et modent standardverktøy enn som en langsiktig differensiert del av en samhandlingsstrategi, skriver hun.

Da tjenesten ble lansert, het det at kundene var opptatt av å slippe å drifte sin egen e-post. Hvorfor dette har endret seg forklarer Chrapaty ikke.

Poenget er i hvert fall at all videre investering i Cisco Mail avsluttes, og tjenesten avvikles på sikt. Eksisterende kunder skal støttes ut avtaleperioden, og Cisco vil hjelpe dem over på andre e-postløsninger.

– De talentfulle Cisco-ansatte som bygget og støtte Cisco Mail-produktet skal tildeles andre samhandlingsprodukter og -tjenester som kunder ser på som mer strategiske, skriver Chrapaty.

Grunnlaget for Cisco Mail var teknologi utviklet av Postpath, et selskap Cisco kjøpte i august 2008 for 215 millioner dollar. Da het det at det skulle være smertefritt å bytte ut Exchange med Postpath – også for dem som synkroniserer avtalebok og kontaktliste med mobilen – og at ytelsen ville øke mens kostnadene gikk ned.

Gartner-analytiker Matt Cain sier til Techweb at Cisco Mail hadde rundt 30 bedriftskunder og rundt 3000 brukere. Han mener tjenesten kunne ha lykkes, men at Cisco ikke forsto markedet og gjorde feil i implementeringen. Ytre tegn på problemer er at Postpath-gründer Duncan Greatwood sa opp sin stilling i Cisco i fjor, og at tjenesten aldri ble gjort allment tilgjengelig, men bare stadig utsatt.

Cain tror Cisco feilvurderer hvordan bedrifter flest vil ta i bruk avanserte samhandlingsverktøy: Han mener det typiske vil være å sette ut e-post, og bygge videre ut fra det. Ved å avskaffe e-posttjenesten mister Cisco muligheten til å fange opp det første og avgjørende trinnet i prosessen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.