Cisco bygger egen merkevare for én milliard kroner

Cisco-sjef John Chambers setter av over én milliard kroner til en massiv annonsekampanje for å øke kjennskapen til selskapet og dets produkter.

Cisco Systems blåste tirsdag igang den storslåtte annonsekampanjen i tro og håp om at økt merkevarekjennskap fremfor priskutt kan slå tilbake den nye konkurransen selskapet opplever fra billigere nettverksutstyrsprodusenter.

Ifølge CNET News.com har Cisco øremerket hele 150 millioner dollar til kampanjen, der hovedbudskapet er "This is the power of the network".

Sentralt i kampanjen står et åttesiders "manifest", for å bruke Cisco-ledelsens egne ord, som kommer som innstikk i de ledende amerikanske dagsavisene. I innstikket omtales flere store og viktige nettverk som baserer seg på utstyr fra Cisco. I tillegg er det utviklet egne spotter for TV og radio, der Cisco fokuserer på at også kontornettverkene i økende grad må kunne håndtere video- og taletjenester i tillegg til tradisjonell databehandling.

Cisco selger flere rutere og svitsjer brukt til å dirigere Internett-trafikk enn noe annet selskap på planeten, men nye produsenter har den siste tiden dukket opp på markedet med utstyr til en vesentlig lavere pris enn det Cisco p.t. klarer å levere. Analytikere har derfor spådd at Cisco snart også må redusere sine priser for ikke å miste sin dominerende markedsposisjon.

Men Cisco håper altså at økt kjennskap til selskapets fortreffelighet skal få bedriftene til fortsatt å velge den dyreste leverandøren.

Til toppen