(Bilde: Cisco)

Cisco kom styrket ut av krisen

Gjør opp april-kvartalet med gedigne hopp i omsetning og resultat.

Kvartalet som ble avsluttet 1. mai er det tredje i regnskapsåret til Cisco. Sammenliknet med samme kvartal i fjor, økte omsetningen med 27 prosent til 10,4 milliarder dollar, mens nettoresultat etter skatt økte med 63 prosent til 2,2 milliarder dollar.

Tallene var i overkant av det analytikerne hadde ventet.

Selv om sammenlikningsgrunnlaget er litt skjevt – årets tredje kvartal omfattet 14 uker mot 13 uker i fjor – er Cisco-sjef John Chambers nærmest lyrisk i sin henrykkelse over de gode tallene. Han karakteriserte kvartalet som «antakelig det beste vi har hatt noen sinne».

Han konstaterer at Cisco har gjenopprettet sterk og balansert vekst på tvers av geografi og kundesegmenter.

– Vi kommer ut av nedgangstiden med større markedsandel, en større andel av kundenes samlede investeringer, og dramatisk bedre kundeforhold, sier Chambers, og legger til:

– Det er klart at vårt opplegg for å håndtere økonomiske nedgangstider har lykkes på alle punkter.

Cisco har ifølge Chambers vært spesielt på hugget innen produktutvikling og oppkjøp, og har løpende tilpasset både sin organisasjonsstruktur og sin forretningsmodell. Han framhever særlig oppkjøpet av Tandberg og samarbeidet med VMware, samt lanseringen av CRS-3 (en ruter beregnet på teleoperatører som skal sikre tilstrekkelig båndbredde i det internasjonale Internett til at alle skal få tilgang til video), annen generasjon av Unified Computing System (en plattform for samhandling, meldinger og sanntidskommunikasjon), den nye ruterfamilien ASR 5000 spesielt beregnet på mobiloperatører med multimedietjenester, og CleanAir-teknologien som skal gjøre slutt på ustabile WLAN.

Oppkjøpet av Tandberg slo negativt ut på kvartalsregnskapet, på grunn av ekstraordinære kostnader knyttet til transaksjonen.

I inneværende kvartal antar Cisco at omsetningen vil nå et nivå som er 25 prosent til 28 prosent høyere enn i fjerde kvartal i forrige regnskapsår. Dette anslaget omfatter salg av Tandberg-produkter. 25 prosent økning tilsvarer 10,7 milliarder dollar i forventet omsetning. På forhånd hadde analytikerne tippet 10,6 milliarder dollar i forventet omsetning.

Cisco Norge forteller at de leverte en vekst «sterkere enn Cisco totalt».

– Veksten var størst innen offentlig sektor, blant tjenesteleverandører (Service Provider) og for mellomstore bedrifter (over 100 ansatte). Selskapet opplevde noe nedgang i omsetning blant de største kundene, heter det i en pressemelding.

Ikke overraskende meldes det om stor interesse for samhandlingsløsninger.

– Med store deler av det europeiske næringslivet askefast over lengre tid er det svært mange som har fått opp øynene for virtuelle møter. I Cisco har vi sett verdien av dette lenge, og har blant annet redusert antall flyreiser betraktelig. Cisco Norge har redusert reisekostnadene med totalt 55 prosent, tilsvarende 2,5 millioner kroner, ved å ta i bruk egen teknologi i løpet av det siste året, sier Jørgen Myrland, administrerende direktør i Cisco Norge.

    Les også:

Til toppen